Mehiläinen on apuna syövän diagnostiikan menetelmäkehityksessä

Lehdistötiedote 19.10.2023

Verinäytteestä voidaan nykyteknologialla tehdä hyvinkin tarkkoja syöpätutkimuksia, eikä päätöksentekoon aina tarvita niin kutsuttua koepalaa eli kudosnäytteitä kasvaimesta. Uuteen tutkimusmenetelmään liittyvää teknologiaa kehitetään nyt jyväskyläläisen BiopSensen ja Mehiläisen yhteishankkeena. Ensimmäiset näytteet uuteen tutkimukseen on otettu Mehiläinen Jyväskylässä.

Syöpäkasvaimesta irtoavaa solukkoa ja sen perimäainesta, eli DNA:ta, pystytään tutkimaan geenitasolle saakka verinäytteestä. Näin saadaan tärkeätä tietoa kasvaimen tyypistä ilman leikkauksia tai neulanäytteitä. Tätä verinäytteen DNA:n analysointia, eli nestebiopsiaa, voidaan käyttää tehokkaan syöpälääkityksen valintaan ja hoidon seurantaan. Mehiläinen osallistuu menetelmän näytteidenoton ja käsittelyn kehitykseen BiopSense Oy:n kanssa.

- Nestebiopsian hyödyntämistä hidastaa verinäytteiden monivaiheinen käsittely ja kuljetus, jotka heikentävät menetelmän laatua ja saatavuutta. Uusi verinäytteiden käsittelymenetelmä ratkaisee tämän haasteen. Automatisoitu teknologiamme tulee parantamaan syöpänäytteistä tehtävien geneettisten analyysien luotettavuutta, kustannuksia ja saatavuutta, toteaa professori Marja Tiirola BiopSense Oy:stä..

Nestebiopsia tarjoaa tulevaisuudessa aivan uudenlaisia keinoja sekä syövän diagnosointiin että hoidon ohjaukseen.

- Syöpä on käytännössä vioittuneen solukon hallitsematonta kasvua. Uusilla menetelmillä näitä häiriöitä pystytään tutkimaan geneettisten muutosten valossa suoraan verinäytteestä, mikä tuo huomattavasti lisää mahdollisuuksia myös hoidon ohjaamiseen ja kehittämiseen, toteaa Mehiläisen laboratoriosektorin johtaja Kristina Hotakainen.

- Tavoite on, että näytteen käsittelyn helpottuminen mahdollistaa uusien tutkimusten käyttöönoton myös kaukaisemmissa lääkärikeskuksissa, eivätkä etäisyydet analysoivaan laboratorioon ole esteenä, täydentää Hotakainen.

Menetelmää kehitetään BiopSense Oy:n toimesta terveiden vapaaehtoisten avulla ennen kuin sitä testataan syöpäpotilailla. Ensimmäiset vapaaehtoiset ovat luovuttaneet Mehiläinen Jyväskylässä verinäytteen tutkimukseen, joka toteutetaan yhteistyössä BiopSensen, Mehiläisen ja Sairaala Novan kanssa.

- On erittäin hienoa, että meillä on paikallista yhteistyötä BiopSensen kanssa syövän tutkimukseen liittyen. Haluamme ehdottomasti olla apuna tässä arvokkaassa kehitystyössä. Mikäli menetelmä jatkossa mahdollistaa esimerkiksi nykyistä kattavammat syöpäseulonnat, olemme tähän jo valmiita, päättää Mehiläinen Jyväskylän yksikönjohtaja Mila Korhonen.

Lisätietoja:
Tietoa kehitettävästä menetelmästä: www.biopsense.com