MinMehiläinen-tjänsten gör det enklare för dig att sköta dina hälsoärenden.

Logga in med webbläsaren

Vid behov kan du använda MinMehiläinen via webbläsaren med din mobila enhet och din dator.

Logga in med din webbläsare

Det är enkelt att börja använda MinMehiläinen-appen

Med den användarvänliga appen kan du sköta dina ärenden med din mobila enhet oavsett tid och plats.

1

Ladda ner appen på din mobila enhet

Du hittar appen i Apple App Store och Google Play Store.

2

Identifiera dig i appen med dina nätbankskoder

Är du orolig för datasäkerheten? Läs mer under vanliga frågor.

3

Efter identifieringen kan du välja vilken tjänst du vill och besöka Mehiläinen

Lägg till en PIN-kod eller bioidentifiering i appen, så kan du logga in snabbare!

MinMehiläinens egenskaper

ikoni
Digikliniken är öppen 24/7 Digikliniken hjälper dig med alla dina hälsobekymmer varje dag, året runt
ikoni
Påminnelser Endast appen Du ser dina tidsbokningar och får en påminnelse om dem
ikoni
Logga in med fingeravtryck Endast appen Logga in med fingeravtryck eller ansiktsigenkänning, så sköter du dina ärenden snabbare
ikoni
Mobilförmåner Endast appen Du får information om aktuella frågor och tjänster inom hälsa och välbefinnande
ikoni
Förnyelse av recept Förnya dina recept enkelt direkt i appen
ikoni
Tidsbokning Boka tid enkelt med stark autentisering
ikoni
Anmälning Anmäl dig till mottagningen och se vart du ska gå
ikoni
Se undersökningsresultat Du får besked om färdiga undersökningsresultat
ikoni
Familjeanslutning Du kan lägga till uppgifter om dina barn eller andra familjemedlemmar i appen. På så sätt kan du också boka tider, förnya recept, se undersökningsresultat eller uträtta ärenden på Digikliniken för deras del.
ikoni
Hälsouppgifter Dina undersökningsresultat och recept i gott förvar
ikoni
Enkäter om arbetshälsa Besvara elektroniska enkäter om arbetshälsa som skickas till dig
ikoni
Vaccinationsuppgifter Du kan se i appen vilka vaccinationer du har fått och deras giltighet
ikoni
Videobibliotek I det avgiftsfria videobiblioteket hittar du mångsidiga tips som stöder din hälsa och hjälper dig att orka.
ikoni
HälsomedlemskapTa hand om din hälsa och välj det lämpligaste Hälsomedlemskapet för din livssituation, till ett fast månadspris.
ikoni
FakturorDu kan se dina egna fakturor och betala dem i appen.

Digikliniken finns alltid här för dig

Du får vård av en distansläkare utan tidsbokning, jouren är öppen dygnet runt, varje dag.

Hjälp på några minuter

Hälso- och sjukvårdspersonal har alltid jour på Digikliniken och du får hjälp med många olika symtom inom några minuter.

Ett besök på distansmottagningen är dessutom förmånligare än att träffa en läkare ansikte mot ansikte och sparar tid!

Datasäkerhet framför allt

Vi använder stark autentisering med hjälp av nätbankskoder i MinMehiläinen.

I appen kan du välja denna bekräftelse i tidsbokningen och lägg till en PIN-kod eller biometrisk identifiering (fingeravtryck eller ansiktsigenkänning) i appen.

Specialister för olika behov och situationer

Digikliniken har ett brett utbud av experter som hjälper dig, från allmänläkare och specialister inom psykisk hälsa till tandvårdspersonal.

asd

Så här fungerar MinMehiläinen-mobilappen

qwe

Är du företagshälsovårdskund hos Mehiläinen?

Du ser uppgifterna till ditt företagshälsovårdsteam i appen och kan sköta företagshälsovårdsärenden direkt i appen.

Företagshälsovårdskunder kan förnya recept och använda Digikliniken, om dessa ingår i företagets avtal om företagshälsovård. Kontrollera ditt avtal i appen eller av din arbetsgivare.

Finns din idrottsförening i Sport Mehiläinen?

MinSport är en del av MinMehiläinen-appen. I MinSport ser du uppgifter om vårdteamet som utsetts för din idrottsförening, skräddarsydda tjänster, förmåner, anvisningar för idrottsevenemang och intressant innehåll om idrottarens hälsa. När du har registrerat dig i MinSport under din egen förening samlar dina besök hos Mehiläinen understöd som utbetalas till din förening.

Läs mer om Sport Mehiläinen

asd

Vanliga frågor

Hur kan jag börja använda MinMehiläinen-mobilappen?

Du kan ladda ner MinMehiläinen-mobilappen till din iOS-telefon från App Store och till din Android-telefon från Google Play Store. För att använda appen måste du ha iOS version 14 eller nyare eller Android version 7.0 eller nyare.

Du kan autentisera dig i appen med finska nätbankskoder eller med mobilcertifikat. Efter autentisering kan du logga in i appen med fingeravtrycks- eller ansiktsigenkänning, eller genom att skapa en PIN-kod när du loggar in.

På vilka enheter kan jag ladda ner MinMehiläinen-mobilappen?

MinMehiläinen-mobilappen kan laddas ner på iOS- och Android-enheter.  

Du kan ladda ner MinMehiläinen-mobilappen till din iOS-telefon från App Store och till din Android-telefon från Google Play Store. För att använda appen måste du ha iOS version 13 eller nyare eller Android version 7.0 eller nyare.

Hur lägger jag någon till familjeprofilen och vem kan jag lägga till i min familjeprofil?

Den officiella vårdnadshavaren kan lägga till barn under 12 år i sin MinMehiläinen-profil. Uppgifterna i befolkningsregistret uppdateras med en fördröjning, så nyfödda kan inte läggas till omedelbart. 

För 12–17-åringar ska en samtyckesblankett fyllas i. Mer information och anvisningar samt blanketten

Personer över 18 år kan skicka en inbjudan till familjeprofilen i MinMehiläinen och acceptera inbjudan i sin egen profil. 

Hur anmäler jag mig till mottagningen i MinMehiläinen-mobilappen?

Din tidsbokning finns under kommande händelser i hemvyn. Anmälningsknappen aktiveras 20 minuter före mottagningen, varvid du kan anmäla dig till mottagningen genom att trycka på knappen. Appen ger dig information om rätt mottagningsrum och våning. 

Hur aktiverar jag aviseringar för bl.a. bokade tider, färdiga undersökningsresultat eller andra händelser?

Se till att du har aktiverat aviseringar för appen i dina telefoninställningar. Aviseringar och andra servicemeddelanden kan också hanteras i MinMehiläinen-appen (Mina uppgifter – Inställningar – Marknadsförings- och servicemeddelanden). 

Jag vill inte få aviseringar från appen. Hur kan jag förhindra aviseringar?

Du kan hantera appens behörigheter i dina telefoninställningar samt i appen (Mina uppgifter – Inställningar – Marknadsförings- och servicemeddelanden). Observera att om du förhindrar aviseringar, kommer du inte att få bl.a. påminnelser om kommande tider eller färdiga undersökningsresultat.

Är MinMehiläinen-mobilappen säker att använda?

Hälsouppgifter lagras inte i enhetens minne, utan hämtas från Mehiläinens patientdatasystem när appen används. Identifieringsinformationen relaterad till användaren, på grundval av vilken uppgifterna hämtas, skyddas av teknik som tillhandahålls av systemplattformens utvecklare. Utvecklaren tar regelbundet hand om datasäkerheten. 

I samband med den första inloggningen skapas en personlig skyddskod i MinMehiläinen, så att en tredje part inte kan logga in på MinMehiläinen, även om de får tag på enheten. 

Appens användare måste se till att enheten alltid är uppdaterad till den senaste tillgängliga versionen av operativsystemet. MinMehiläinen-mobilappen måste alltid uppdateras till den senaste tillgängliga versionen. 

Hur kan jag använda stark autentisering i tidsbokningssituationer?

Du kan ta i bruk stark autentisering i MinMehiläinen-appen (Mina uppgifter – Tidsbokning – Tillåt tidsbokning endast med stark autentisering). 

Då kan tidsbokning endast göras med stark autentisering eller via vår kundtjänst. 

Hur kan jag förnya mina recept via MinMehiläinen-appen?

Du kan förnya recept skrivna på Mehiläinen via avsnittet Recept. Priset för förnyelse av receptet anges i samband med förnyelsen. Du kan förnya flera recept på en gång. 

För att förnya ett recept måste du lägga till ditt FPA-kort och betalkort i MinMehiläinen på sidan Mina uppgifter. Ange även en giltig e-postadress.

Observera att alla recept inte kan förnyas utan kontakt. 

Hur kan jag använda Digikliniken?

Digikliniken är en tjänst där du kan samtala med en yrkesperson inom hälso- och sjukvård dygnet runt. På Digikliniken kan du kontakta en yrkesperson om vad som helst. Vi tar hand om dig och styr dig vid behov till rätt vårdväg om vi inte kan hjälpa dig på Digikliniken. 

För att använda Digikliniken måste du lägga till ditt FPA-kort och betalkort i MinMehiläinen på sidan Mina uppgifter. Ange även en giltig e-postadress. 

Digiklinikens pris visas innan samtalet inleds. Om vi inte kan hjälpa dig debiterar vi inte för tjänsten. Vi förbehåller oss emellertid rätten att debitera för besöket om ärendet kräver ytterligare fördjupning av en läkare. 

Kan jag logga in på MinMehiläinen även om jag inte har uträttat ärenden på Mehiläinen tidigare?

Ja, det kan du. Du kan logga in på tjänsten med dina personliga nätbankskoder. Besöks- och händelsehistorik finns ändå endast för personer som redan har uträttat ärenden på Mehiläinen. 

Det går inte att logga in på MinMehiläinen. Vad ska jag göra?

 Om nätbankskoderna inte fungerar i andra tjänster rekommenderar vi att du kontaktar banken. 

På Android-enheter bör man observera att efter att ha använt lösenordsappen kommer appen att vara aktiv i bakgrunden och att appen alltid startar om då man trycker på appikonen. Öppna alltså alltid appen via de senast använda apparna för att undvika att starta om appen. 

Försök att avinstallera och installera om appen. 

Vid problem vänligen kontakta oss via responsformuläret.

 

Min make och jag delar nätbankskoder. Kan jag registrera mig på MinMehiläinen med dessa?

Du behöver alltid egna personliga nätbankskoder för att använda MinMehiläinen. 

Vem kan se mina hälso- och patientuppgifter i MinMehiläinen?

Endast du kan se dina hälsouppgifter som finns i Mehiläinens patientdatasystem via MinMehiläinen. 

Om du lägger till en person i din familjeprofil och separat tillåter dem att se och hantera dina hälsouppgifter i familjeprofilens inställningar, kommer de också att se dina uppgifter. 

Dessutom kan du i MinMehiläinens sekretessinställningar låta Mehiläinens experter som deltar i din behandling se den information du har lagt till i MinMehiläinen (bl.a. vacciner och dina egna registreringar). 

Min make skickade mig en inbjudan att gå med i hens MinMehiläinen-familjeprofil. Vilka uppgifter kommer de att se om jag accepterar inbjudan?

Om du accepterar inbjudan kommer din make endast att se ditt namn. 

Om du tillåter dem att se och hantera dina hälsouppgifter separat i familjeprofilens inställningar, kommer de att se alla dina uppgifter i MinMehiläinen så som du ser dem, och de kan till exempel boka tider för dig.

Jag vill ta bort min MinMehiläinen-profil. Hur ska jag göra?

Du kan ta bort din MinMehiläinen-profil genom att följa följande steg: 

  1. Logga in
  2. Välj ”Jag" i det nedre högra hörnet
  3. Välj ”Mina uppgifter”
  4. Välj ”Ta bort profil”

Efter det kan du radera MinMehiläinen-appen från din enhet.

piilota sivukartasta
Off
Piilota haussa
Off