Som försäkringskund i Mehiläinen

Som försäkringskund är det enkelt för dig att uträtta ärenden hos Mehiläinen. Du kan boka tid eller komma direkt till mottagningen. Kontrollera i dina försäkringsvillkor eller med ditt försäkringsbolag för att se hur du kan få ett direktfaktureringstillstånd för ditt besök och om du då ska boka en tid via ditt försäkringsbolag. Det är också en bra idé att i förväg kontrollera vilka tjänster som omfattas av din försäkring och i vilka situationer.

Om du söker vård enligt en frivillig försäkring som tecknats av din arbetsgivare, kontrollera det korrekta tillvägagångssättet med företaget eller försäkringsbolaget.

Så här uträttar du ärenden och bokar tid som försäkringskund

När du blir sjuk eller råkar ut för en olycka kan du alltid uppsöka vård till exempel genom att:

  • boka tid på nätet
  • ringa och boka tid via Mehiläinens kundtjänst på numret 010 414 00
  • komma till jourmottagningen
  • Använda Digikliniken i tjänsten MinMehiläinen.

Coronavirustestning och försäkring

Sjuk- och reseförsäkringar ersätter också coronavirustester. I allmänhet täcker sjuk- och reseförsäkringar tester som utförs med en läkares remiss i enlighet med THL:s kriterier. Kontrollera med ditt försäkringsbolag för mer detaljerade instruktioner om din försäkrings ersättningsbarhet och vad du ska göra när du uppsöker vård. Vi får inte alltid debitera testet direkt till försäkringen, även om försäkringen slutligen ersätter testet. I så fall kan du ansöka om ersättning med din försäkring i efterhand.

I enlighet med gällande rekommendationer utförs test endast på symtomatiska personer, vilket innebär att tester som tas från symtomfria personer som regel inte ersätts av försäkring. Som regel ersätter försäkringar inte heller antikroppstester.

Kontrollera alltid din försäkrings ersättningsbarhet med ditt försäkringsbolag:

Läs även:
Misstänker du coronavirus? Läs anvisningarna

Fråga ditt försäkringsbolag om din försäkring eller din tidsbokning

  • Som personförsäkringskund hos Pohjola Försäkring har du tillgång till Hälsomästare-tjänsten. När du börjar din vård via Pohjola Hälsomästare-tjänsten kan du få ett ersättningsbeslut direkt. Ingen separat skadeanmälan krävs, och du betalar bara den eventuella självriskandelen för ditt läkarbesök. Läs mer om Pohjola Hälsomästare-tjänsten.
  • Som kund hos LokalTapiola kan du kontakta HälsoHjälpen-tjänsten innan du bokar en tid. Läs mer om HälsoHjälpen-tjänsten
  • Om du har en sjukvårdsförsäkring hos If betalar du endast en eventuell självrisk för läkarbesöket, och Mehiläinen ansöker om ersättning direkt från If för din räkning. Läs mer om tjänsten If Direktersättning
  • Som kund hos Fennia har du tillgång till FenniaVårdaren, och du betalar bara den eventuella självriskandelen för din vård. Läs mer om tjänsten FenniaVårdaren
  • Som personkund hos Pohjantähti har du tillgång till en direktfaktureringstjänst, vilket innebär att du endast betalar din självrisk för besöket när du har fått ett direktfaktureringstillstånd av Pohjantähti före besöket. Läs mer om Pohjantähtis direktfaktureringstjänster
  • Om du har Turvas Juniorsäkerhet betalar du endast en eventuell självrisk för läkarbesöket, och Mehiläinen ansöker om ersättning direkt från Turva för din räkning. Läs mer om TaskuTurva

Du kan också boka en tid via försäkringsbolaget per telefon, till exempel:

  • Som Pohjola Försäkrings personförsäkringskund kan du kontakta Hälsomästare-tjänsten genom att ringa 0100 5225.
  • Som LokalTapiolas personförsäkringskund genom HälsoHjälpen på numret 0206 1000.
  • Som personförsäkringskund hos Pohjantähti, ring 020 763 4051.
  • Som Fennia-kund kan du kontakta tjänsten FenniaVårdaren genom att ringa 010 503 5000.

Allmänna verksamhetsprinciper på mottagningen

  • Med en frivillig försäkring (privata olycksfalls-, sjukkostnads-, rese- och licensförsäkringar) betalar du först själv dina besök och ansöker sedan om ersättning från ditt försäkringsbolag, om inte ditt försäkringsbolag har gett tillstånd att skicka fakturan direkt till försäkringsbolaget.
  • För lagstadgade försäkringar (arbetsolycksfall och trafikolyckor) kan vi fakturera ditt försäkringsbolag direkt för dina mottagningsbesök. Kom också ihåg att vid eventuella arbetsolyckor göra en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag med din chef. Vid en trafikolycka kan du själv göra anmälan till ditt försäkringsbolag.
  • Vid frivilliga personförsäkringar tecknade av din arbetsgivare (sjukkostnads- eller olycksfallsförsäkringar) kan vi som regel fakturera mottagningsbesöken direkt från försäkringsbolaget.
  • Om fakturan skickas direkt till försäkringsbolaget kommer även besökets diagnosinformation att vidarebefordras till försäkringsbolaget i samband med fakturan.

Allmänna verksamhetsprinciper för behandlingar och undersökningar

  • För de dyraste behandlingarna eller undersökningarna (t.ex. operationer, MRI-avbildning) kan läkaren be försäkringsbolaget om en betalningsförbindelse.
  • När försäkringsbolaget gör en betalningsförbindelse, fakturerar vi ditt försäkringsbolag för behandlingarna och undersökningarna i enlighet med betalningsförbindelsen.
  • Vad gäller frivilliga försäkringar kan du även själv be ditt försäkringsbolag om en betalningsförbindelse för en undersökning eller ett ingrepp som din läkare har ordinerat.

Texten om coronatestning uppdaterades senast 20.08.2020.

Läs mer om försäkringsklasser och relaterade verksamhetsmodeller

Olycksfall i arbetet
Personskador i trafiken
Professionella idrottares olycksfall
Olycksfall under fritiden
Reseolycksfall och resesjukdomar
Idrottsolyckor

Läs mer:

Kort om olyckor
Försäkringar kompletterar företagshälsovården

Försäkringsbolag:

Luo schema UKK-osiosta
Off