Mehiläisen potilasyhteyshenkilö antaa potilaalle neuvoja ja tietoa hänen oikeuksistaan ja avustaa tarvittaessa potilasta vahinkoepäilyn, muistutuksen, kantelun tai korvaushakemuksen teossa.

Potilasyhteyshenkilön tehtäviin kuuluu:

  • auttaa ja neuvoa potilaslain soveltamiseen liittyvissä asioissa
  • tiedottaa potilaan oikeuksista ja asemasta
  • neuvoa ja tarvittaessa avustaa muistutuksen tai potilasvahinkoilmoituksen tekemisessä
  • edistää muilla tavoin potilaan oikeuksien toteutumista

Potilasyhteyshenkilö ei ota kantaa potilaan lääketieteellisiin hoitopäätöksiin eikä siihen, onko hoidossa tapahtunut virhe tai vahinko.

Terveyden- ja sairaanhoitoonsa tai siihen liittyvään kohteluunsa tyytymättömällä potilaalla on oikeus tehdä muistutus terveydenhuollon toimintayksikössä terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle (Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992, 10 §). Oheisella lomakkeella voit tehdä muistutuksen. Muistutuksen tekeminen edellyttää vahvan tunnistautumisen, jotta asia voidaan yhdistää hoitoosi. Muistutusasian käsittely edellyttää potilastietojesi käsittelyä. Muistutuksen voit tehdä myös muulla tavoin kirjallisesti ja jättää sen asioimasi toimipisteen potilasyhteyshenkilölle, jonka tulee huolehtia myös luotettavasta tunnistamisesta.

Jokaisessa Mehiläisen toimipisteessä toimii nimetty potilasyhteyshenkilö, jonka yhteystiedot löydät toimipisteen sivuilta vastuuhenkilöistä. 

Mikäli et tavoita oman toimipisteesi potilasyhteyshenkilöä, voit olla yhteydessä myös toisen toimipisteen potilasyhteyshenkilöön tai tavoittaa potilasyhteyshenkilön Mehiläisen asiakaspalvelukeskuksen kautta. Digiklinikan potilasyhteyshenkilöön saat yhteyden asiakaspalvelukeskuksen kautta.

Ensisijaisesti yhteys hoitaneeseen henkilöön

Mikäli olet tyytymätön hoitoosi tai kohteluusi Mehiläisessä, suosittelemme selvittämään asiaa ensisijaisesti sinua hoitaneen henkilön kanssa. Useimmiten tämä on nopein tapa ratkaista asia ja muita toimenpiteitä ei edes tarvita. Yhteyden sinua hoitaneeseen henkilöön saat parhaiten soittamalla asiakaspalvelunumeroon 010 414 00.

Hyvinvointialueiden potilasasiavastaavat ja sosiaaliasiavastaavat

Vuoden 2024 alusta alkaen kullakin hyvinvointialueella ja Helsingin kaupungilla on lisäksi potilasasiavastaava ja sosiaaliasiavastaava, joilla on velvollisuus neuvoa ja tiedottaa potilaan oikeuksista alueellaan. Potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien yhteystiedot löydät oman hyvinvointialueesi kotisivuilta. Katso myös laki potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista (739/2023).

Hyvinvointialueiden potilasasiavastaavia pyydetään ohjaamaan Mehiläisen yksikköä tai ammatinharjoittajia koskevat asiat kuten muistutukset Mehiläisen kunkin yksikön potilasyhteyshenkilölle.

Hero 3.0
Background color
Green
Image horizontal shift
0.00%
Image vertical shift
0.00%
Show breadcrumbs
Off
Show title
On
Text color
White
Use hero 3.0
On
With Image
Off
Use mask
On
Show accessibility overlay
Off
Luo schema UKK-osiosta
Off