Sairauskulu- ja vapaaehtoisten tapaturmavakuutuksien ehdot ja käytännöt ovat erilaisia riippuen vakuutusyhtiöstä ja vakuutustyypistä. Työtapaturmissa, liikenteen henkilövahinkoja ja ammattitautien hoidossa laki määrittää hoitokäytännöt.

Lue lisää: 

Miten toimia vakuutusasiakkaana

Kun tarvitset lääkäripalveluita:

  • Tarkistathan vakuutusehdoistasi tai vakuutusyhtiöltäsi, mitä toimenpiteitä ja lääkäripalveluita vakuutuksesi korvaa. 
  • Työtapaturmissa ilmoita tapaturmasta viipymättä esimiehellesi, niin saat häneltä ohjeistuksen, miten yrityksen lakisääteinen vakuutus toimii.
  • LähiTapiolan terveys-, sairauskulu-, tapaturma- ja matkavakuutusasiakkaana käytössäsi on TerveysHelppi. TerveysHelpissä Mehiläisen sairaanhoitajat ja lääkärit hoitavat terveysasiasi nopeasti ja sinulle parhaiten sopivalla tavalla joka päivä klo 7–23. Useimmissa tapauksissa lääkärit pystyvät kartoittamaan, neuvomaan ja hoitamaan vaivasi ja oireesi etänä. Jos asian hoitamiseen kuitenkin tarvitaan lääkärin vastaanottoaikaa, aika varataan puolestasi. Chattaa TerveysHelppi-applikaatiolla tai soita numeroon 0206 1000. Lue lisää TerveysHelpistä.
  • Selvitä, voidaanko vastaanottokäynnit ja toimenpiteet laskuttaa suoraan vakuutusyhtiöltäsi vai maksatko käynnit ensin itse ja haet jälkikäteen korvaukset vakuutusyhtiöstä.
  • Ifin sairauskuluvakuutusasiakkaana maksat lääkärikäynnistä vain mahdollisen omavastuun ja Mehiläinen hoitaa korvausten hakemisen suoraan Ifistä puolestasi asioidessasi vastaanoton jälkeen kassalla. If Suorakorvauksen voi saada myös Digiklinikkakäynneistä. Lue lisää If Suorakorvaus -palvelusta. Mikäli vastaanotto pidetään puhelinvastaanottona tai videovastaanottona, If Suorakorvaushakemusta ei ole mahdollista tehdä.
  • Pohjantähden henkilöasiakkaana käytössäsi on suoralaskutuspalvelu, joten maksat käynnistä vain omavastuuosuuden saatuasi suoralaskutusluvan Pohjantähdestä ennen vastaanottokäyntiä. Lue lisää Pohjantähden suoralaskutuspalveluista.
  • Pohjola Vakuutuksen henkilövakuutusasiakkaana käytössäsi on Terveysmestari-palvelu. Kun aloitat hoidon Pohjola Terveysmestari -palvelun kautta, saat korvausratkaisun heti. Erillistä vahinkoilmoitusta ei tarvita ja maksat lääkärikäynnistä vain mahdollisen omavastuun. Voit olla terveysmestariin yhteydessä soittamalla numeroon 0100 5225 tai sovelluksen kautta. Lue lisää Pohjola Terveysmestari -palvelusta.

Lääkärin vastaanottokäynnillä vakuutus toimii yleensä näin:

  • Vapaaehtoisissa vakuutuksissa (yksityiset tapaturma-, sairauskulu-, matka- ja lisenssivakuutukset) maksat käynnit ensin itse ja haet korvauksia jälkikäteen vakuutusyhtiöltä.
  • Lakisääteisissä vakuutuksissa (työtapaturma ja liikennevahinko) voimme ensimmäisen käynnin laskuttaa suoraan vakuutusyhtiötä saatuamme vakuutusyhtiön varmennettua työnantajaltasi (esim. vakuutustodistus).

Tapaturmissa tehtävä vahinkoilmoitus vakuutusyhtiöön

  • Työtapaturmissa työnantajan tai esimiehen on tehtävä vakuutusyhtiöön vahinkoilmoitus, jossa selvitetään, mitä on sattunut. Jokaisella vakuutusyhtiöllä on oma vahinkoilmoituslomakkeensa, joka on yleensä täytettävissä netissä.
  • Vapaaehtoisissa vakuutuksissa vahingon tai tapaturman sattuessa teet itse vahinkoilmoituksen vakuutusyhtiöön, jossa kerrot mitä on sattunut. Jokaisella vakuutusyhtiöllä on oma vahinkoilmoituslomakkeensa, joka on yleensä täytettävissä netissä

Hoitojen ja tutkimusten osalta vakuutus toimii yleensä näin

  • Kalliimpiin hoitoihin tai tutkimuksiin (esim. leikkaushoito, MRI-kuvaus) lääkäri pyytää maksusitoumuksen vakuutusyhtiöltä.
  • Kun vakuutusyhtiö myötää maksusitoumuksen, voimme laskuttaa suoraan kalliimmat hoidot ja tutkimukset vakuutusyhtiöltäsi.
  • Vapaaehtoisissa vakuutuksissa voit myös itse pyytää maksusitoumusta vakuutusyhtiöltäsi tutkimukseen tai toimenpiteeseen, jonka lääkäri on määrännyt.
Luo schema UKK-osiosta
Off