Nuförtiden är digitalisering en nödvändig del av hälso- och sjukvården. Digiklinikens Företagshälsovårdsstation fungerar i MinMehiläinen och betjänar redan nu mer än 500 000 anställda inom olika branscher runt om i Finland dygnet runt.
Utöver en tydlig kanal för ärendehantering har Digiklinikens Företagshälsovårdsstation gjort det möjligt att förkorta vårdvägarna och ingripa i tid. Dessutom har den förbättrat tillgången på företagshälsovårdsexperter på ett riksomfattande plan.
Utvecklingen av digitala tjänster svarar på våra kunders behov och är en central del av vår verksamhet
Här på Mehiläinen har utvecklingen av digitala tjänster varit en central del av vår verksamhet redan i 20 år. Utöver digitala kanaler fokuserar vi på verksamhetsmodeller och processer så att digitala färdigheter leder till mer kostnadseffektiv vård av högre kvalitet.
Baserat på våra kundenkäter, respons och vardagliga möten har vi förstått att våra kunders ärendehanteringsvanor har förändrats avsevärt under de senaste fem åren. Smidighet, tydlighet, flexibilitet och omedelbarhet präglar förändringen i förväntningarna. Som producent av företagshälsovårdstjänster måste Mehiläinen kunna uppfylla förväntningarna hos kundföretag och anställda samtidigt som vi upprätthåller hög kvalitet och kommer tydligt ihåg våra företagskunders behov och mål.
I och med denna förståelse har vi utvecklat Digiklinikens Företagshälsovårdsstation, som under sina två verksamhetsår redan har blivit den största företagshälsovårdsstationen i Finland. Digiklinikens Företagshälsovårdsstation möjliggör en tydlig och snabb ärendehanteringskanal för våra kunders anställda oavsett behovet. De senaste två åren har tydligt visat att tjänsten svarar på förändrade ärendehanteringsvanor och behov.
Under 2023 har redan 38,3 procent av företagshälsovårdens kundbesök startat på Digikliniken. På Digiklinikens Företagshälsovårdsstation betjänar företagsläkare, företagshälsovårdare och företagsfysioterapeuter varje dag kl. 7–19. Utöver dem svarar kundtjänsten samt allmänläkare och sjukskötare i tjänsten enligt behov, dygnet runt, varje dag om året.
Med hjälp av ett omfattande team av specialister och en hälsoenkät som är avgiftsfri för företag kan de anställda få vård och råd för sin situation oberoende av tid och plats. Med detta och med behandling vid rätt tidpunkt uppnår man besparingar i rese-, arbetstids- och sjukfrånvarokostnaderna.
Blev du intresserad? Du kan kontakta vår försäljning direkt per e-post eller telefon.
Smidig vård och hänvisning till en lämplig specialist vid rätt tidpunkt leder till besparingar
Det är ofta svårt för den anställda att själv veta om hens sjukdom eller bekymmer kräver ett mottagningsbesök, och om det kräver så vem som är den rätta experten, huruvida det behövs en remiss till mottagningen eller om ärendet kan hanteras på distans. Allt detta resulterar i onödiga besök och därmed onödiga kostnader för arbetsgivarna. Utöver kostnader skapar flera olika alternativ och servicekanaler oklarhet i ärendehanteringen och leder i värsta fall till en känsla av att bli hänvisad hit och dit och till att starten av behandlingen förskjuts.
Med tanke på arbetsförmågan är det viktigaste att man får hjälp och råd för sin situation så snabbt som möjligt, så att tillfrisknandet kan börja. Man kan komma till Digiklinikens Företagshälsovårdsstation med alla hälsorelaterade frågor och diskutera frågan med den lämpligaste experten dygnet runt. De flesta frågor som gäller hälsa och oro kan redan vårdas helt och hållet på distans, men i nästan alla frågor kommer man åtminstone igång med ärendet genom att ge anvisningar för hemvård och hänvisa den anställda till eftervård och undersökningar.