Enligt gällande rekommendationer ska alla som har symtom som tyder på en coronavirusinfektion låta testa sig för coronaviruset. Gör så här, om du misstänker att du själv eller en familjemedlem har smittats av coronaviruset.

Snabbt till koronavirustest

Misstänker du att du har smittats av coronaviruset eller är du symtomfri men i behov av provtagning snabbt? Gör så här:

Gå till digikliniken

KÖP ETT TEST FÖR EN RESA

Till coronavirustest utan remiss

Till en del av Mehiläinens drive-in-teststationer kan du komma utan remiss. Se en lista över alla teststationer här. Bedömningen av undersökningsbehovet och remissen görs då på plats.

Se även:
Information om coronavirustest hos Mehiläinen
THL:s aktuella rekommendationer om testning av barn i daghems- och skolåldern (THL)

Coronatestets pris

Aktuella prisuppgifter för coronatest, dvs. PCR-, antigen- och antikroppstest samt det omfattande antikroppspaketet finns på sidan Prislista.

Observera att du kan köpa ett coronatest för en resa eller ett evenemang i webbutiken. Priset på ett coronatest som köpts i webbutiken kan avvika från priset på ett coronatest som köpts på annat sätt.

SE CORONATESTETS PRIS

Har du symtom som kräver ett besök på mottagning?

Om du har svåra symtom som tyder på att du har smittats av coronaviruset och är i behov av ett fysiskt läkarbesök, boka tid via tidsbokningen på nätet eller genom att ringa vår kundtjänst på numret 010 414 1848.

Boka tid till mottagningen  Ring kundtjänsten

Observera att vi rekommenderar att du kontaktar akutmottagningen i ditt område eller ringer 112 i nödsituationer snarast möjligt, om du har svåra symtom och behöver få hjälp snabbt.

Har du blivit utsatt för coronaviruset och vill låta testa dig?

  • Om du får veta att du har blivit utsatt för smitta och redan befinner dig i officiell karantän, ska du följa de anvisningar som du har fått.
  • Om du är i frivillig karantän, till exempel på grund av en resa, och funderar på att låta testa dig för coronaviruset, rekommenderar vi att du läser THL:s aktuella anvisningar för resor.
  • Om du har appen Coronablinkern och får ett meddelande i den om att du har exponerats för coronaviruset, kan du kontakta Digikliniken för råd. Det lönar sig även att läsa Vanliga frågor på webbplatsen för Coronablinkern, där hittar du anvisningar för vad du ska göra vid en eventuell exponering.

Kontrollera med din företagshälsovårdare eller företagsläkare om du bör låta testa dig och om provtagning för coronaviruset av symtomfria personer ingår i ditt avtal om företagshälsovård, om du är företagshälsovårdskund hos Mehiläinen och har utsatts för smitta, men inte har symtom.

Få information om Digikliniken och coronatest i realtid:

Coronatest i Mehiläinen - var görs coronavirustester?

Coronatester tas i Mehiläinens laboratorier. Från vissa laboratorier kan du få ett PCR-testsvar på cirka 6–8 timmar, dock senast inom ett dygn.

Du hittar öppettider och instruktioner på kontorets hemsida och på plats.

Coronatest i Mehiläinen

Vi lägger upp antalet diagnostiserade luftvägsinfektioner och misstänkta fall av coronavirussmitta som har bekräftats på Mehiläinen så att du kan följa dessa i realtid. Ta en titt på sidan med uppföljningsinformationen som är tillgänglig för alla på korona.mehilainen.fi.

Frågor och svar om coronaviruset och besök hos oss
Har du symtom och har bokat tid till mottagning?

Avboka tiden och boka en ny tid utan extra kostnad, om du har symtom på en coronavirusinfektion och det bokade besöket inte är brådskande. Du kan enkelt ändra bokningen i MinMehiläinen-tjänsten.

Vi rekommenderar att du ringer vår kundtjänst på numret 010 414 00 och skjuter upp den bokade tiden tills senare per telefon, om du blir tvungen att avboka din mottagningstid under ett dygn före besöket.

Alla våra mottagningstider kan även bokas som distansmottagning, om ditt hälsoärende lämpar sig för behandling på distans. Om du känner dig osäker på hur du ska boka en tid till distansmottagning eller byta en redan överenskommen tid för ett fysiskt besök till distansmottagning, ska du kontakta vår kundtjänst på numret 010 414 00.

Vi rekommenderar även att du kontaktar kundtjänsten, om ditt ärende är brådskande och inte kan vänta tills du är symtomfri för att vi ska kunna tänka ut hur vi kan ta emot dig på ett säkert sätt.

Kontakta vår kundtjänst på numret 010 414 1848 eller fråga mer i tidsbokningens chatt, om du är osäker på med vilka symtom du kan besöka mottagningen.

Vi rekommenderar att du flyttar fram din tid, om du är symtomfri och inte är i karantän, men du vet med säkerhet att du har exponerats för coronaviruset, om ditt ärende inte är brådskande.

Ikoni
kysymys
Vad kostar ett coronavirustest?
Ikoni
kysymys
Behöver du ett coronaintyg?

När provtagningsresultatet är klart och provsvaret är negativt, får du automatiskt ett elektroniskt intyg över att du har testat negativt för coronaviruset till MinMehiläinen-tjänsten varifrån du kan skriva ut intyget vid behov. Det elektroniska intyget är avgiftsfritt.

Ett elektroniskt intyg kan vara otillräckligt för resor. Före resebehov rekommenderar vi alltid ett intyg i pappersformat som har undertecknats med penna. Du kan hämta ut intyget på vilken som helst av Mehiläinens läkarcentraler. Intyget får du från läkarcentralens reception. Ta med dig ett identitetsbevis när du hämtar intyget. Priset för ett intyg som hämtas från läkarcentralen är 23 €.

Observera att du inte befrias från karantän som förordnats av myndighet eller misstanke om smitta, om du har testat negativt för coronaviruset.

Läs mer:
Coronaintyg för resenärer
Coronavaccin

Ikoni
kysymys
Luo schema UKK-osiosta
Off