Ei työtä ilman merkitystä

I Mehiläinens Pisto-podcast i serien Företagshälsovårdens nya inriktning diskuterade Anni Hallilla, som är Framerys Head of People and Culture, tillsammans med ansvariga företagspsykologen för Mehiläinens Arbetslivstjänster, Maaret von Wright, om arbetets betydelse och motivation.

Lyssna podcast

Titta video

Bluffsyndromet lade sig i spelet

När Anni återvände till jobbet efter sin andra moderskapsledighet för sex år sedan väntade en ny, inspirerande uppgift och ett följande karriärsteg: Rollen som Human Capital and Diversity Lead vid den dåvarande arbetsplatsen. Hon väntade entusiastiskt på den nya uppgiften och på allt nytt som den skulle bära med sig men märkte emellertid snart att motivationen saknades. Orsaken till att motivationen sjönk var ett problem som många som börjar en ny uppgift lider av: bluffsyndromet.

– Motivationen började sjunka kraftigt specifikt på grund av att det kändes som om jag inte klarar av det här och att jag inte har den nödvändiga sakkunskapen, säger Anni.

Anni gjorde sig av med bluffsyndromet och bristen på motivation med hjälp av sina kollegor. När det kändes som om det inte blir något av arbetet hjälpte tilliten i det egna kunnandet, som fanns runtomkring, till att gå framåt. Dessutom hjälpte en stark intern passion för arbetets ämnen och viljan att göra ett betydelsefullt arbete att hitta motivationen. Anni upplever att arbetsmotivationen är mycket viktig och tror att var och en vill utföra ett bra arbete med gott humör. Om motivationen saknas börjar det också synas i arbetsresultatet.

Arbetsmotivation på en bricka?

Anni upplever att upprätthållandet av arbetsmotivationen i grunden ligger på individens ansvar:

– Ingen kan servera dig lycka och betydelsefullhet eller arbetsmotivation på bricka. Man måste utgå från sig själv och utifrån vad som är viktigt för en själv, varför den egna rollen är viktig och vilken betydelse den har.

Hon upplever ändå att även kollegor, chefer och organisationen spelar en viktig roll som möjliggörare, det vill säga i hurdana kanaler som erbjuds för att genomföra saker som ökar motivationen. Avsaknaden av arbetsmotivation är något som inte nödvändigtvis är externt synligt och därför har alltid individen ansvaret för att uppmärksamma sitt problem. Men av organisationen kräver detta en kultur där man också kan diskutera om svåra frågor.

– En öppen kultur erbjuder en kanal till att den anställda själv vågar säga om något är fel. Oberoende om det till exempel är frågan om att man vill ha mera ansvar eller inte hittar en kanal för att använda sin egen kreativitet. Kulturen ska alltid stödja sådan diskussion, säger Anni.

Dessutom betonar Anni att chefen ska känna sitt team så bra att hen känner igen individens styrkor och kan leda var och en framåt och föda motivationen baserat på dem. Det är på HR:s ansvar att erbjuda ramar där chefen, och därmed också de anställda, kan fungera på bästa möjliga sätt. HR kan hjälpa ledningen av arbetsmotivationen genom att erbjuda utvecklingsmöjligheter som utbildningar eller nya roller.
Enligt Anni stöds motivationen vid Framery genom ett ”kontrollerat kaos”, det vill säga erbjuder man kontext istället för kontroll. Istället för processer och strikta anvisningar litar de på att de anställda själva kan fatta självständiga beslut när man kommunicerar om vad man gör och varför, och att det inte finns behov av för strikt kontroll. En kraftig tillväxt för med sig sin egen utmaning: Framery har för närvarande cirka 350 anställda varav 100 rekryterades förra året. Integreringen av de nya anställda i den existerande kulturen är nyckeln.

Förutom ett kontrollerat kaos ligger lycka i centrum av Framerys kultur och stödjande av motivation – något som är hela orsaken till att Framery existerar, enligt Anni.

– Vi anser att vi utför vår egen uppgift mycket bra om vi för vår del kan hjälpa våra kunder vara en aning mer lyckliga i arbetslivet.

Framery genomför denna mission bland annat genom ljudisolerade utrymmen som hjälper till att koncentrera sig i kontorslandskapen som blivit allt vanligare.

Det finns betydelse i allt arbete

Anni tror att var och en vill utföra betydelsefullt arbetet även om man inte aktivt tänker på hur betydelsefullt arbetet är. Att hitta en betydelse, på samma sätt som motivation, utgår från individen: arbetet ska kännas viktigt för sig själv. Om det känns utmanande att hitta en betydelse råder hon att diskutera saken med en kollega eller chef. På så sätt kan man klargöra hur det egna arbetet påverkar helheten och slutligen kunden.

Att hitta betydelse och särskilt att leda betydelse är något som inte är entydigt ens för chefer, eftersom olika saker ger betydelser för olika personer. Enligt Anni är det centralt att begripa sina egna motivationsfaktorer och hitta metoder att förverkliga sin egen passion:

– Om man njuter av att prata med så många personer som möjligt eller av att få resa i världen kan försäljningsarbete vara ett bra alternativ. Å andra sidan förbrukar en sådan arbetsbeskrivning vissa personers energi och ger därmed inte motivation och betydelse.

I centrum är vad som ger var och en energi och vad som förbrukar den, enligt Anni. Det är sällsynt att alla arbetsuppgifter ger energi och styrka, men största delen borde göra det. Förståelsen för den individuella betydelsen i organisationen betonas, enligt Anni, av en kultur som stödjer diskussion. Med hjälp av denna kan man förstå individens situation och genom den varför något känns betydelsefullt för en person men inte för en annan.

Anni och Maaret är överens om att det inte finns några betydelselösa arbeten. Maaret berättar om en man som hon träffade på en semesterresa, vars jobb var att transportera turister upp och ner i ett klocktorn med en hiss. Arbetet, som utifrån sett verkar enformigt, verkade ändå glädja utföraren som tog kontakt med människor, skämtade och diskuterade på olika språk med dem. Mannen förstod sin roll som en del av att åstadkomma en positiv kundupplevelse. Maaret tror att det är möjligt att göra varje arbete till något som är betydelsefullt för sig själv.

Detta beskriver också den ofta hörda anekdoten om John F. Kennedys besök vid NASA:s verksamhetsställe där en städare berättade att hen arbetar där eftersom de skickar människor till månen. Att se sitt värdet av sitt eget arbete som en del av helheten ger arbetet betydelse.