Mehiläinens patientkontaktperson ger patienten råd och information om patientens rättigheter och bistår vid behov patienten i att framställa en skadeanmälan, en anmärkning, ett klagomål eller en ersättningsansökan.

Till patientkontaktperson uppgifter hör att:

  • ge hjälp och råd i frågor som gäller tillämpningen av lagen om patientens ställning och rättigheter
  • ge information om patientens rättigheter och ställning
  • ge råd och vid behov bistå patienten i att framställa en anmärkning eller en patientskadeanmälan
  • främja och tillgodose patientens rättigheter på andra sätt

Det hör inte till patientkontaktperson uppgifter att ta ställning till patientens medicinska vårdbeslut. Patientkontaktperson tar inte heller ställning till om ett fel eller en skada har inträffat i vården.

En patient som är missnöjd med den hälso- och sjukvård som han eller hon har fått vid en verksamhetsenhet för hälso- och sjukvård eller med bemötandet i samband med den har rätt att framställa anmärkning till den chef som ansvarar för hälso- och sjukvården vid verksamhetsenheten. (Lag om patientens ställning och rättigheter 785/1992, 10 §). Du kan göra en anmärkning med vidstående blankett. Att göra en påminnelse kräver stark autentisering för att ärendet ska kunna kopplas till din vård. Behandlingen av påminnelseärendet kräver att dina patientuppgifter hanteras. Du kan också göra en påminnelse på annat sätt skriftligt och lämna den till patientkontaktpersonen vid den enhet du besöker, som också måste se till att pålitlig identifiering sker.

Det finns en patientkontaktperson vid alla Mehiläinens verksamhetsenheter. Pkontaktpersoner kontaktuppgifter hittar du under ansvarspersoner på enhetens webbplats

Om du inte får tag på patientkontaktperson för din verksamhetsenhet, kan du kontakta patientkontaktperson för en annan enhet eller nå patientkontaktperson via Mehiläinens kundservicecenter. Du kan kontakta patientkontaktpersonen på Digitalkliniken genom Mehiläinens kundservicecenter.

Kontakta i första hand personen som har gett dig vård

Om du är missnöjd med den vård eller det bemötande som du har fått hos Mehiläinen, rekommenderar vi att du i första hand försöker redan ut saken med personen som har gett dig vård. Oftast är det här det snabbaste sättet att lösa problemet och då behövs heller inga andra åtgärder. Ring till kundtjänstnumret 010 414 00 för att komma i kontakt med personen som vårdade dig.

Patientombud och socialombud i välfärdsområdena

Från början av år 2024 kommer varje välfärdsområde och Helsingfors stad dessutom att ha en patientombud och en socialombud, som är skyldiga att ge råd och informera om patientens rättigheter i sitt område. Kontaktuppgifter till patientombud och socialombud hittar du på din välfärdsområdes hemsida. Se också lagen om patientombud och socialombud (739/2023).

Patientombud i välfärdsområdena ombeds att styra ärenden som rör Mehiläinens enheter eller yrkesutövare, såsom påminnelser, till patientkontaktpersonen för varje Mehiläinens enhet.

Hero 3.0
Background color
Green
Image horizontal shift
0.00%
Image vertical shift
0.00%
Show breadcrumbs
Off
Show title
On
Text color
White
Use hero 3.0
On
With Image
Off
Use mask
On
Show accessibility overlay
Off
Luo schema UKK-osiosta
Off