Uppringning
Hur bokar jag en tid för att bli uppringd?

Om det är mindre än 60 dagar sedan mottagningsbesöket kan en ny begäran om att bli uppringd skickas till en expert Mehiläinens startsida under "Skicka en begäran om uppringning” . I MinMehiläinen kan du också lämna en begäran om uppringning och skicka meddelanden till den som har vårdat dig. Företagshälsovårdskunder kan vid behov skicka ett meddelande eller lämna en begäran om uppringning till sitt eget företagshälsovårdsteam i OmaMehiläinen. Vid behov hjälper vår kundtjänst dig även per telefon 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller via via vår online tidsbokningschatt.

Hur annullerar jag en begäran om uppringning?

Du kan annullera en begäran om uppringning via tjänsten MinMehiläinen , vår kundtjänst på numret 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller tidsbokningschatten.

Intyg, Recept & Dokument
Hur förnyar jag ett recept?

Om ditt recept är giltigt kan du göra en begäran om förnyelse av recept via tjänsten MinMehiläinen . Om du vill fråga om förnyelse av recept per telefon kan du ringa den specialist som skrev receptet på vår webbplats eller lämna en begäran om uppringning via MinMehiläinen .

Om du vill kan du också kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller via vår online tidsbokningschatt .

Om du vill kan du också boka en tid till mottagningen för att förnya ett recept. Tänk på att till exempel HCI-läkemedel, läkemedel som påverkar det centrala nervsystemet, inte kan förnyas per telefon utan en vårdrelation.

Jag har tappat bort mitt sjukledighetsintyg – vad ska jag göra?

Om det är mindre än 60 dagar sedan ditt besök på mottagningen kan du lämna en begäran om uppringning till den som skrev ut din sjukledighetsintyg  via tjänsten MinMehiläinen eller på webben. Vid behov hjälper vår kundtjänst dig även per telefon att lämna en begäran om uppringning på numret 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller via vår chatt.

Jag behöver mina röntgenbilder, varifrån får jag dem?

I tjänsten MinMehiläinen  kan du se uppgifter om dina besök, undersökningsresultat samt röntgen- och magnetundersökningsbilder. I MinMehiläinen visas nästan alla uppgifter för ditt besök. Du kan även skriva ut journaltexter och undersökningsresultat via MinMehiläinen. Om du vill ha patientjournalen eller undersökningsbilderna i pappersformat, hittar du mer detaljerade instruktioner här.

Hur kan jag kontrollera att en begäran om betalningsförbindelse som rör mig har skickats till försäkringsbolaget?

Du kan kontrollera detta direkt med ditt försäkringsbolag eller med mottagaren som har lovat att skicka begäran till försäkringsbolaget. Om det är mindre än 60 dagar sedan ditt besök på mottagningen kan du lämna en begäran om uppringning till mottagaren via tjänsten MinMehiläinen eller på webben. Vid behov hjälper vår kundtjänst dig även per telefon att lämna en begäran om uppringning på numret 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller via vår chatt.

Verksamhetsställen, Kontaktuppgifter & Läkare
Var finns Mehiläinens närmaste verksamhetsställe?

Du hittar information om alla Mehiläinens verksamhetsställen på vår webbplats. Om du behöver hjälp med att hitta det närmaste verksamhetsstället kan du kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller via chatten . Du kan även kontakta yrkespersoner inom hälso- och sjukvård i vår kundtjänst via WhatsApp eller Facebook . Vi har jour på de sociala medierna varje dag kl. 8–16.

Var ser jag Mehiläinens servicenummer?

Du hittar Mehiläinens servicenummer på vår webbplats.

Var hittar jag Mehiläinens kontaktuppgifter?

Du hittar Mehiläinens kontaktuppgifter på vår webbsida för kontaktinformation.

Hur kontaktar jag min läkare om jag har några frågor om min behandling? Kostar det?

Du kan lämna en begäran om uppringning till läkaren. Om det är mindre än 60 dagar sedan ditt besök på mottagningen kan du lämna en begäran om uppringning till mottagaren via tjänsten MinMehiläinen eller på webben. Vid behov hjälper vår kundtjänst dig även per telefon att lämna en begäran om uppringning på numret 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller via vår chatt. Beroende på ärendet kan experten debitera dig för hanteringen av ärendet.

Finns det ett specifikt vaccin tillgängligt på verksamhetsstället?

För de vanligaste vaccinationerna (influensa, hepatit A, hepatit A och B, stelkramp-difteri, fästing-, fästingburen encefalit, pneumokock- och TBE-vaccinationer) kan du boka tid direkt via Mehiläinens tidsbokning . Om du inte hittar en tid som passar dig kan du alltid kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller via chatten.

Var ser jag Mehiläinens jourer och jourpraxis?
På vilket verksamhetsställe hittar jag den snabbaste tiden till en läkare?

När du bokar online  ser du lediga tider enligt stad och verksamhetsställe. Om du med dina sökvillkor inte kan hitta en tid för den dag du önskar, föreslår programmet på vilket verksamhetsställe nära dig de följande lediga tiderna finns.

Vid behov hjälper vår kundtjänst dig även per telefon 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller via via vår chatt. Du kan även kontakta yrkespersoner inom hälso- och sjukvård i vår kundtjänst via WhatsApp eller Facebook och Twitter. Vi har jour på de sociala medierna varje dag kl. 8–16.

Var kan jag ge respons?

Du kan ge respons via responsblanketten på vår webbplats.

Om du vill skicka en anmärkning enligt 10 § i patientlagen till den chef som ansvarar för hälso- och sjukvården på en vårdenhet, kan du kontakta verksamhetsställets patientombudsman eller den ansvariga läkaren. Du hittar information om de ansvarspersonerna på varje verksamhetsställes webbplats via sökning av verksamhetsställe.

Egna uppgifter
Var kan jag se mina egna uppgifter?

Du kan se dina egna uppgifter genom att logga in på MinMehiläinen  eller via MinMehiläinen-appen. Där ser du till exempel din besökshistorik, bokade tider, öppna remisser, undersökningssvar och läkemedelsordinationer.

Visas uppgifterna om mitt besök hos Mehiläinen på Mina Kanta-sidorna?

Alla patientuppgifter lagras i Mehiläinens patientdatasystem och i Patientdataarkivet, som är en del av det nationella hälsoarkivet, dvs. Kanta-tjänsterna. När du har gett ditt samtycke på dina Mina Kanta-sidor finns din information inom både den allmänna och den privata hälso- och sjukvården.

Mottagning
Vilken specialistläkare skulle vara rätt för mina besvär?

Du kan se lämpliga experter på vår webbplats  genom att begränsa din sökning enligt expertis och ort.

Om du vill kan du också kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller genom att skicka ett meddelande via vår online tidsbokningschatt .

Du kan även kontakta yrkespersoner inom hälso- och sjukvård i vår kundtjänst via WhatsApp eller Facebook och Twitter. Vi har jour på de sociala medierna varje dag kl. 8–16.

På vilket verksamhetsställe hittar jag den snabbaste tiden till en läkare?

När du bokar online  ser du lediga tider enligt stad och verksamhetsställe. Om du med dina sökvillkor inte kan hitta en tid för den dag du önskar, föreslår programmet på vilket verksamhetsställe nära dig de följande lediga tiderna finns.

Vid behov hjälper vår kundtjänst dig även per telefon 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller via via vår chatt . Du kan även kontakta yrkespersoner inom hälso- och sjukvård i vår kundtjänst via WhatsApp eller Facebook och Twitter. Vi har jour på de sociala medierna varje dag kl. 8–16.

 

Hur avbokar jag en tid?

Du kan enkelt avboka din tid 24 timmar före mottagningsbesöket via tjänsten MinMehiläinen . Du kan avboka din tid via avbokningslänken i e-postbekräftelsen.

Du kan också avboka en tid genom att kontakta kundtjänsten genom att ringa 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller servicenumret 020 33 4400 (mån-sön 6-22). Du kan boka tid till tandläkare på numret 010 273 8000 (öppet dygnet runt). Kundtjänstchatten kan  också hjälpa dig med detta.

Vi förbehåller oss rätten att fakturera de tjänster som har avbokats för sent eller inte alls.

 

När är nästa lediga tid?

Du hittar lediga tider i tidsbokningen online.  På sidan väljer du den person eller tjänst, stad eller det område och datum du vill ha, så visar sidan dig lediga tider. Företagshälsovårdskunder kan logga in på företagshälsovårdens tidsbokning genom att välja ”Företagshälsovård” högst upp på sidan och fylla i nödvändig information.

Alla tider kan inte bokas online, så du kan också fråga efter tider via Mehiläinens kundtjänst per telefon 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller via chatten.

Var kan jag boka tid till en mottagning?

Du kan boka tid via vår tidsbokning online. På sidan väljer du den person eller tjänst, stad eller det område och datum du vill ha, så visar sidan dig lediga tider. Företagshälsovårdskunder kan logga in på företagshälsovårdens tidsbokning genom att välja ”Företagshälsovård” högst upp på sidan och fylla i nödvändig information. Alla tider kan inte bokas online, så du kan också fråga efter tider via vår tidsbokning. Det allmänna tidsbokningsnumret är 010 414 00 och numret till tidsbokning inom företagshälsovården är 010 414 0666 (öppet dygnet runt).

Hur mycket tid ska jag boka?

Du kan boka en längre tid om du har blivit instruerad att göra det. Om du bokar tid hos en företagshälsovårdare för en hälsoundersökning loggar du in på tidsbokning online  via länken ”Företagshälsovård” högst upp på tidsbokningssidan. Välj din egen företagshälsovårdare och den tid du har instruerats boka i punkten ”Mottagning/Hälsoundersökning”. Om du behöver mer tid hos sjukskötare lönar det sig att ringa kundtjänsten på numret 010 414 00 (öppet dygnet runt).

Hur kan jag boka en dubbeltid?

Du kan boka en längre tid genom att boka två tider efter varandra, om du har blivit instruerad att göra det. Om du bokar tid hos en företagshälsovårdare för en hälsoundersökning loggar du in på tidsbokning online  via länken ”Företagshälsovård” högst upp på tidsbokningssidan. Välj din egen företagshälsovårdare och den tid du har instruerats boka i punkten ”Mottagning/Hälsoundersökning”. Om du behöver mer tid hos sjukskötare lönar det sig att ringa kundtjänsten på numret 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller boka tid via tidsbokningschatten. 

Kan jag gå till mottagningen utan tidsbokning?

Det beror på vilken typ av besök det är frågan om. Vissa av Mehiläinens verksamhetsställen har allmänläkar- och olycksfallsjourer, som du kan komma till utan tidsbokning. Du kan kontrollera om du kan hitta jourtid på ett visst verksamhetsställe genom att gå till tidsbokning online  och i fältet "Person och Tjänst” skriva allmänläkar- eller olycksfallsjour samt i fältet ”Verksamhetsställe och Område” skriva önskat verksamhetsställe. Om du vill kan du också kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller via vår tidsbokningschatt.

Hur bokar jag tid för en person som inte har en finsk personbeteckning?

Om du inte har en finsk personbeteckning eller om programmet inte känner igen dina uppgifter kan du kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller via tidsbokningschatten.

Vad ska jag göra när det är fel i tidsbokningen online?

Du kan prova om det hjälper att uppdatera eller byta webbläsaren. Om problemet kvarstår kan du skicka respons till oss eller kontakta kundtjänsten (telefonnummer 010 414 00, öppet dygnet runt, eller i chatten . Du kan även kontakta yrkespersoner inom hälso- och sjukvård i vår kundtjänst via WhatsApp eller Facebook och Twitter. Vi har jour på de sociala medierna varje dag kl. 8–16.

Behöver jag anmäla mig före min tid till mottagningen, undersökningen eller ingreppet?

Du kan enkelt anmäla dig via Mehiläinens MinMehiläinen-app, vid servicedisken eller med hjälp av anmälningsautomaten genom att visa upp ditt FPA-kort. Anmäl dig vid servicedisken första gången du kommer till Mehiläinen. Där får du bland annat ett formulär för samanvändning av patientregistret. Det kan du fylla i medan du väntar.

Tidsbokningen godkänner inte min personbeteckning fastän jag har angett den korrekt. Varför?

Ange din personbeteckning i formatet DDMMÅÅNNNK (DD=födelsedatum, MM=födelsemånad, ÅÅ=födelseårets två sista siffror, N=symbol för århundrade (född på 1900-talet (-) och född på 2000-talet (A), NNN=individuellt nummer och T=kontrolltecken). Kontrollera att du har skrivit namnet rätt. Om du inte tidigare har besökt Mehiläinen, du inte har en finsk personbeteckning eller om programmet inte känner igen dina uppgifter kan du kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller via chatten.

Jag har inte en giltig e-postadress. Hur bokar jag en tid online?

Om du inte har en giltig e-postadress ska du boka tid via vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller via chatten.

Jag hittar ingen tid som passar mig. Vad kan jag göra?

Om du inte hittar en tid som passar dig kan du alltid be vår kundtjänst om råd. Vi försöker alltid hitta den bästa lösningen för din situation. Du kan kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller via via vår chatt.

Jag fick inget bekräftelsemeddelande om tidsbokningen. Var kan jag kontrollera vilken tid som har bokats för mig?

Du kan kontrollera dina bokningar genom att logga in på MinMehiläinen  eller via MinMehiläinen-appen. Du kan också fråga vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller via chatten.

Undersökningar
Vilken specialistläkare skulle vara rätt för mina besvär?

Du kan se lämpliga experter på vår webbplats  genom att begränsa din sökning enligt expertis och ort.

Om du vill kan du också kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller genom att skicka ett meddelande via vår online tidsbokningschatt .

Du kan även kontakta yrkespersoner inom hälso- och sjukvård i vår kundtjänst via WhatsApp eller Facebook och Twitter. Vi har jour på de sociala medierna varje dag kl. 8–16.

På vilket verksamhetsställe hittar jag den snabbaste tiden till en läkare?

När du bokar online  ser du lediga tider enligt stad och verksamhetsställe. Om du med dina sökvillkor inte kan hitta en tid för den dag du önskar, föreslår programmet på vilket verksamhetsställe nära dig de följande lediga tiderna finns.

Vid behov hjälper vår kundtjänst dig även per telefon 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller via via vår chatt . Du kan även kontakta yrkespersoner inom hälso- och sjukvård i vår kundtjänst via WhatsApp eller Facebook och Twitter. Vi har jour på de sociala medierna varje dag kl. 8–16.

Hur avbokar jag en tid?
  • Du kan enkelt avboka din tid 24 timmar före mottagningsbesöket via tjänsten MinMehiläinen .
  • Du kan avboka din tid via avbokningslänken i e-postbekräftelsen. Du kan också avboka en tid genom att kontakta kundtjänsten genom att ringa 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller servicenumret 020 33 4400 (mån-sön 6-22).
  • Du kan boka tid till tandläkare på numret 010 273 8000 (öppet dygnet runt). Kundtjänstchatten kan  också hjälpa dig med detta.

Vi förbehåller oss rätten att fakturera de tjänster som har avbokats för sent eller inte alls.

 

När är nästa lediga tid?

Du hittar lediga tider i tidsbokningen online.  På sidan väljer du den person eller tjänst, stad eller det område och datum du vill ha, så visar sidan dig lediga tider. Företagshälsovårdskunder kan logga in på företagshälsovårdens tidsbokning genom att välja ”Företagshälsovård” högst upp på sidan och fylla i nödvändig information.

Alla tider kan inte bokas online, så du kan också fråga efter tider via Mehiläinens kundtjänst per telefon 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller via chatten.

Var kan jag boka tid till en undersökning?

Du kan boka tid till vissa undersökningar via vår tidsbokning online . Kontrollera undersökningens namn på remissen och skriv detta i fältet ”Tjänster”. Välj dessutom stad eller område för att se lediga tider. För övriga tidsbokningar till undersökningar kan du kontakta oss på numret 010 414 00 (öppet dygnet runt).

Hur mycket tid ska jag boka?

Du kan boka en längre tid om du har blivit instruerad att göra det. Om du bokar tid hos en företagshälsovårdare för en hälsoundersökning loggar du in på tidsbokning online  via länken ”Företagshälsovård” högst upp på tidsbokningssidan. Välj din egen företagshälsovårdare och den tid du har instruerats boka i punkten ”Mottagning/Hälsoundersökning”. Om du behöver mer tid hos sjukskötare lönar det sig att ringa kundtjänsten på numret 010 414 00 (öppet dygnet runt).

Hur bokar jag tid för en person som inte har en finsk personbeteckning?

Om du inte har en finsk personbeteckning eller om programmet inte känner igen dina uppgifter kan du kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller via tidsbokningschatten.

Vad ska jag göra när det är fel i tidsbokningen online?

Du kan prova om det hjälper att uppdatera eller byta webbläsaren. Om problemet kvarstår kan du skicka respons till oss eller kontakta kundtjänsten (telefonnummer 010 414 00, öppet dygnet runt, eller i chatten . Du kan även kontakta yrkespersoner inom hälso- och sjukvård i vår kundtjänst via WhatsApp eller Facebook och Twitter. Vi har jour på de sociala medierna varje dag kl. 8–16.

Behöver jag anmäla mig före min tid till mottagningen, undersökningen eller ingreppet?

Du kan enkelt anmäla dig via Mehiläinens MinMehiläinen-app, vid servicedisken eller med hjälp av anmälningsautomaten genom att visa upp ditt FPA-kort. Anmäl dig vid servicedisken första gången du kommer till Mehiläinen. Där får du bland annat ett formulär för samanvändning av patientregistret. Det kan du fylla i medan du väntar.

Jag fick inget bekräftelsemeddelande om tidsbokningen. Var kan jag kontrollera vilken tid som har bokats för mig?

Du kan kontrollera dina bokningar genom att logga in på MinMehiläinen  eller via MinMehiläinen-appen. Du kan också fråga vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller via chatten.

Ingrepp
Var kan jag boka tid till ett ingrepp?

Den centraliserade tidsbokningen till ingrepp betjänar på numret 010 414 0300 vardagar (mån-tors kl. 8.00–18.00 och fre 8.00-16).

Behöver jag anmäla mig före min tid till mottagningen, undersökningen eller ingreppet?

Du kan enkelt anmäla dig via Mehiläinens MinMehiläinen-app, vid servicedisken eller med hjälp av anmälningsautomaten genom att visa upp ditt FPA-kort. Anmäl dig vid servicedisken första gången du kommer till Mehiläinen. Där får du bland annat ett formulär för samanvändning av patientregistret. Det kan du fylla i medan du väntar.

På vilket verksamhetsställe hittar jag den snabbaste tiden till en läkare?

När du bokar online  ser du lediga tider enligt stad och verksamhetsställe. Om du med dina sökvillkor inte kan hitta en tid för den dag du önskar, föreslår programmet på vilket verksamhetsställe nära dig de följande lediga tiderna finns.

Vid behov hjälper vår kundtjänst dig även per telefon 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller via via vår chatt . Du kan även kontakta yrkespersoner inom hälso- och sjukvård i vår kundtjänst via WhatsApp eller Facebook och Twitter. Vi har jour på de sociala medierna varje dag kl. 8–16.

På vilket sätt och hur lång tid ska jag boka för ingreppet?

Tiderna för ingrepp bokas via kundtjänsten eller verksamhetsstället. Du kan fråga om tider genom att ringa numret 010 414 00 (öppet dygnet runt).

Kan jag boka tid för ett ingrepp via nätbokningen?

Tider för ingrepp som endoskopier av magsäcken, borttagningar av leverfläckar och andra mindre kirurgiska ingrepp kan tyvärr inte bokas via nätbokningen. Tiderna bokas per telefon direkt på verksamhetsstället 010 414 0112 (växel). Verksamhetsställets tidsbokare ger anvisningar för förberedelse och reserverar tillräckligt med tid för ingreppet.

Varför måste jag låta bli att äta och dricka innan ett ingrepp?

Narkos och bedövning medför alltid en risk för aspiration. Det betyder att magsäckens innehåll hamnar i luftrören, vilket är farligt. Magen måste vara helt tom när du kommer till sjukhuset. Det här är viktigt för din egen säkerhet. Vi ger dig instruktioner om hur du ska förbereda dig för operationen. Följ de instruktioner du får från vårt sjukhus.

Varför måste man besöka tandläkaren före en ledprotesoperation?

Inflammation i tänderna kan ha en betydande inverkan på ledprotesoperationens framgång. Inflammation i tandköttet ger nödvändigtvis inga andra symtom än blödande tandkött vid borstning. I praktiken motsvarar ändå inflammation i munnen ett öppet sår, stort som en handflata, som släpper in bakterier i blodomloppet. När tänderna är i skick, medför de ingen risk för operationen. Inflammation i munnen eller tandköttet kan utgöra ett hinder även för andra operationer. Kom ihåg att rådfråga en läkare om inflammation i tandköttet före din operation.

Jag känner mig rädd inför operationen, vad kan jag göra?

Det viktigaste är att berätta för läkarna och vårdpersonalen att du är rädd. Det är också bra att tala om för dem hur du vill bli bemött. En del känner sig lugnare, när vårdpersonalen berättar precis vad som kommer att hända. Andra vill inte veta något alls utöver det absolut nödvändiga. Vårdpersonalen måste diskutera vissa saker med dig, men en stor del av tiden i operationssalen kan du t.ex. ha hörlurarna i öronen och lyssna på musik.

Du kan få medicin med avslappnande effekt även om du genomgår ett ingrepp med lokalbedövning. Då kan du sova eller slumra under ingreppet. På överenskommelse kan du komma till sjukhuset lite tidigare och få den avslappnande medicinen på förhand.

Med dagens moderna medicinvetenskap är det ytterst sällsynt att man vaknar upp under en operation. På Mehiläinen följer vi med sömnen under operation bl.a. med hjälp av en anestesidjupsmätare. Vi använder mätarna för att lägga patienten i så djup sömn att det inte är möjligt att vakna under ingreppet.

Läs mer: Patientens vårdväg i Mehiläinens sjukhus

 

Varför flyttas mitt ingrepp om jag har feber, snuva eller andra motsvarande symtom?

När det handlar om en icke-akut operation, lönar det sig alltid att flytta ingreppet om patienten har feber, snuva eller andra motsvarande luftvägsinfektion. En frisk människa har de bästa förutsättningarna att återhämta sig från en operation. Narkos och bedövning kan förvärra luftvägssymtom, hostan blir svårare och det tar längre tid att bli frisk. Operationssår läker också bättre och snabbare när du är frisk.

Varför är det viktigt att huden är frisk och hel när jag kommer på operation?

Sår, skråmor, knottror eller eksem i huden ökar risken för inflammation i operationssåret. Man får inte raka av håret på huden kring operationsområdet, för det kan orsaka sår och på så sätt öka infektionsrisken. Om du har skråmor, eksem eller rodnad på huden vid operationsområdet, kontakta sjukhuset omgående.

När får jag äta för första gången efter operationen?

Efter ett narkosingrepp får du äta och dricka när du är tillräckligt pigg och inte känner dig illamående. På operationsdagen tar vi hand om din vätskebalans intravenöst, och du får medicin för smärtan. Vissa starka smärtstillande mediciner kan orsaka illamående. Därför är det inte en bra idé att äta och dricka genast när du vaknar – vänta hellre en liten stund.

När får jag åka hem efter min operation?

Återhämtningstiden efter en operation varierar från patient till patient. Efter att du vaknat upp från narkosen kan du vara väldigt dåsig och trött, och det kan kännas strävt i halsen. Efter bedövning kan det bedövade området fortfarande sakna känsla och rörelseförmågan kan vara begränsad. Men du blir bättre hela tiden, och återhämtningen sker överraskande fort. Återhämtningstiden beror också på hur länge operationen pågick och hur omfattande den var.

Bl.a. de här kriterierna måste du fylla för att få åka hem:

  • du upplever ingen stark smärta eller starkt illamående
  • du kan äta eller dricka
  • du kan urinera utan problem
  • du har en vuxen person som sällskap på hemresan under dygnet efter operationen
  • du har fått muntliga och skriftliga eftervårdsinstruktioner
Varför behöver jag en medföljare för hemresan? Varför ska jag ha en vuxen person som sällskap den första kvällen och natten efter operationen?

Din handlingsförmåga kan vara tillfälligt nedsatt efter narkos eller bedövning. En operationspatient kan behöva hjälp med vanliga sysslor ännu efter att hen har kommit hem från sjukhuset.

Ett kriterium för dagkirurgiska ingrepp är att patienten har sällskap hemma, annars måste hen sova över på sjukhuset.

Företagshälsovård
Hur avbokar jag en tid?
  • Du kan enkelt avboka din tid 24 timmar före mottagningsbesöket via tjänsten MinMehiläinen . Du kan avboka din tid via avbokningslänken i e-postbekräftelsen.
  • Du kan också avboka en tid genom att kontakta kundtjänsten genom att ringa 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller servicenumret 020 33 4400 (mån-sön 6-22).
  • Du kan boka tid till tandläkare på numret 010 273 8000 (öppet dygnet runt). Kundtjänstchatten kan  också hjälpa dig med detta.

Vi förbehåller oss rätten att fakturera de tjänster som har avbokats för sent eller inte alls.

När är nästa lediga tid?

Du hittar lediga tider i tidsbokningen online.  På sidan väljer du den person eller tjänst, stad eller det område och datum du vill ha, så visar sidan dig lediga tider. Företagshälsovårdskunder kan logga in på företagshälsovårdens tidsbokning genom att välja ”Företagshälsovård” högst upp på sidan och fylla i nödvändig information.

Alla tider kan inte bokas online, så du kan också fråga efter tider via Mehiläinens kundtjänst per telefon 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller via chatten.

Hur bokar jag tid till en företagshälsoundersökning?

Du kan boka till en hälsoundersökning genom att logga in på företagshälsovårdens tidsbokning  genom att välja ”Företagshälsovård” högst upp på sidan och fylla i nödvändig information. Bokningsprogrammet föreslår tider till din egen företagshälsovårdare. Du kan se tiderna för hälsoundersökningar genom att klicka på rullgardinsmenyn ”Mottagning” ovanför tiderna och välja så lång tid hur har instruerats göra.

Du kan också fråga om tider från vår kundtjänst på numret 010 41400 (öppet dygnet runt) eller via vår tidsbokningschatt.

Jag har en chefsbefattning. Var hittar jag en blankett för betalningsförbindelse inför en anställds mottagningsbesök?

Blanketten för betalningsförbindelse finns på vår webbplats.

Var hittar jag blanketten med förhandsuppgifter för en hälsoundersökning?
Vad innehåller mitt avtal om företagshälsovård?

Du kan be vår kundtjänst, din företagshälsovårdare eller din arbetsgivare om mer information om innehållet i ditt avtal om företagshälsovård. Om du vill kan du kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller via chatten.

Tidsbokningen till företagshälsovården känner inte igen min personbeteckning, varför?

Om inloggningen misslyckas och programmet inte känner igen dig som en kund inom företagshälsovården bör du kontakta din arbetsgivare. Om du vill kan du även kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 0666 (öppet dygnet runt) eller via chatten.

Vad ska jag göra när det är fel i tidsbokningen online?

Du kan prova om det hjälper att uppdatera eller byta webbläsaren. Om problemet kvarstår kan du skicka respons till oss eller kontakta kundtjänsten (telefonnummer 010 414 00, öppet dygnet runt), eller i chatten . Du kan även kontakta yrkespersoner inom hälso- och sjukvård i vår kundtjänst via WhatsApp eller Facebook och Twitter. Vi har jour på de sociala medierna varje dag kl. 8–16.

Var loggar jag in för en tidsbokning till företagshälsovården?

Du kan logga in på tidsbokningen till företagshälsovården i vår tidsbokning online . Klicka på länken ”Företagshälsovård” högst upp på sidan och ange din egen information. Om inloggningen misslyckas och programmet inte känner igen dig som en kund inom företagshälsovården bör du kontakta din arbetsgivare. Du kan också kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller via chatten.

Jag fick inget bekräftelsemeddelande om tidsbokningen. Var kan jag kontrollera vilken tid som har bokats för mig?

Du kan kontrollera dina bokningar genom att logga in på MinMehiläinen  eller via MinMehiläinen-appen. Du kan också fråga vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller via chatten.

Vad betyder den orange knappen med texten "Var beredd att betala själv" vid tidsbokningar till företagshälsovården?

Din arbetsgivare har bestämt vilka tjänster som omfattas av ditt företagshälsovårdsavtal. Om den tjänst som du valt inte omfattas av ditt företagshälsovårdsavtal eller om systemet inte med säkerhet kan bestämma huruvida tjänsten i fråga omfattas av avtalet visas bokningsknappen i orange "Var beredd på att betala själv". Om den bokade tjänsten inte omfattas av företagshälsovårdsavtalet svarar företagshälsovårdskunden själv för eventuella kostnader. Vid behov kan du kontrollera detta med din arbetsgivare eller genom att ringa kundtjänsten för Mehiläinens företagshälsovård 010 414 0666.

Hur mycket tid ska jag boka?

Du kan boka en längre tid om du har blivit instruerad att göra det. Om du bokar tid hos en företagshälsovårdare för en hälsoundersökning loggar du in på tidsbokning online  via länken ”Företagshälsovård” högst upp på tidsbokningssidan. Välj din egen företagshälsovårdare och den tid du har instruerats boka i punkten ”Mottagning/Hälsoundersökning”. Om du behöver mer tid hos sjukskötare lönar det sig att ringa kundtjänsten på numret 010 414 00 (öppet dygnet runt).

Hur kan jag boka en dubbeltid?

Du kan boka en längre tid genom att boka två tider efter varandra, om du har blivit instruerad att göra det. Om du bokar tid hos en företagshälsovårdare för en hälsoundersökning loggar du in på tidsbokning online  via länken ”Företagshälsovård” högst upp på tidsbokningssidan. Välj din egen företagshälsovårdare och den tid du har instruerats boka i punkten ”Mottagning/Hälsoundersökning”. Om du behöver mer tid hos sjukskötare lönar det sig att ringa kundtjänsten på numret 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller boka tid via tidsbokningschatten.

Priser och betalning
Hur mycket kostar ett besök?

Priset för besöket består av läkararvode, eventuella undersökningar, remisser och en poliklinikavgift. Om du vill kan du läsa våra vanligaste prislistor. Du kan också kontakta vår kundtjänst per telefon 010 010 414 (öppet dygnet runt) eller vår tidsbokningschatt . Du kan även kontakta yrkespersoner inom hälso- och sjukvård i vår kundtjänst via WhatsApp eller Facebook och Twitter. Vi har jour på de sociala medierna varje dag kl. 8–16.

Var kan jag se mottagarens priser?

Du kan hitta mottagarens priser genom att söka efter önskad läkare eller i tidsbokningen online  genom att klicka på läkarens namn vid en ledig tid. Mer information finns på sidan Prislista. Du kan också fråga om priser från vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller via chatten . Du kan även kontakta yrkespersoner inom hälso- och sjukvård i vår kundtjänst via WhatsApp eller Facebook och Twitter. Vi har jour på de sociala medierna varje dag kl. 8–16.

Prisuppgifterna för de vanligaste tandvårdsbehandlingarna finns i prislistan för tandvård. Tandläkaren kan ge priset för hela behandlingsperioden i samband med tandundersökningen.

Vilka betalningssätt används i Mehiläinen?

Om du själv betalar för ditt besök, kan du använda kontanter samt debit- och creditkort som betalningsmedel i Mehiläinen. Vi godkänner Visa, MasterCard, American Express, Diners Club, Visa Electron. Läs mer om våra betalningssätt.

Hur gör jag vid tidsbokningen om jag vill betala mitt besök med en servicesedel eller en betalningsförbindelse?

Välj leverantör av betalningsförbindelse eller servicesedel i fältet "Ytterligare sökvillkor" i rullgardinsmenyn under tidsbokningskalendern. Bokningsprogrammet beaktar ditt val och föreslår de tjänster som kan betalas med det valda betalningssättet.

Jag har några frågor om räkningen jag fick. Vad ska jag göra?

Som privatkund kan du ställa frågor om din räkning på numret 010 414 0505 (mån–fre kl. 8–16) eller skicka ett meddelande per e-post till laskutus.info@mehilainen.fi..

Om fakturan är adresserad till ett företag kan du kontakta faktureringen för företagshälsovård på numret 010 414 4244 (kl. 9-13) eller per e-post laskutus.työterveys@mehilainen.fi

Om det är frågan om försäkringsbolagens reklamationer gällande fakturering kan du kontakta oss på numret 010 414 4545 (öppet dygnet runt) eller skicka ett meddelande till vakuutus.laskutus@mehilainen.fi.

 

Hur mycket kostar ett samtal?

Du ser samtalspriserna på vår webbplats.

Remiss
Hur kan jag förnya min laboratorieremiss?

Förnyelse av remisser görs säkrast via den behandlande läkaren, men vid behov kan du också boka tid hos en annan mottagare eller kontakta läkaren via Digikliniken.

Hur länge gäller remissen?

Remisser till laboratorium, röntgen och fysioterapi gäller ett år. Företagshälsovårdens remisser till specialistläkare och företagsfysioterapeut gäller tre månader.

Var kan jag se mina öppna remisser?

Du hittar dina öppna remisser genom att logga in på MinMehiläinen  eller via MinMehiläinen-appen.

Laboratorium
Måste jag fasta före laboratorieprovet?

Om inte annat överenskommits med din läkare kan du äta och dricka lätt och ta alla mediciner du behöver före provet. Vid behov kan du kontrollera de undersökningar där fasta är nödvändigt.

Kan jag först besöka laboratoriet för provtagning och därefter boka tid till mottagningen?

Om du betalar undersökningen själv, behöver du nödvändigtvis inte en läkarremiss. Kom dock ihåg att du inte får FPA-ersättning utan remiss och att försäkringsbolagen inte ersätter kostnaderna. När du kommer till laboratoriet ska du berätta vilka undersökningar du vill att vi ska göra.

Var kan jag se mina laboratorieresultat?

En del av svaren visas i tjänsten MinMehiläinen . För att tolka resultaten är det bra att kontakta den remitterande mottagaren via en begäran om uppringning  eller genom att boka en tid  till mottagningen.

Hur kan jag förnya min laboratorieremiss?

Förnyelse av remisser görs säkrast via den behandlande läkaren, men vid behov kan du också boka tid hos en annan mottagare eller kontakta läkaren via Digikliniken.

Tidsbokning
Användarroll

Välj "Till läkarcentralen" eller "Till företagshälsovården" i nätbokningens huvudvy beroende på din användarroll. Som standard erbjuder tjänsten dagens tider för privatkunder hos en allmänläkare. Dessutom fördelar tjänsten automatiskt tider utifrån den identifierade orten. För företagshälsovårdskunder erbjuder tjänsten tider hos den utsedda företagshälsovårdaren på huvudavtalsstationen enligt företagshälsovårdsavtalet.

Tidsbokning

Skriv mottagarens namn eller önskad tjänst (specialområde) direkt i sökfältet "Person eller tjänst". Genom att välja "Byt" kan du välja tjänsten också i menyn. Du kan precisera sökningen genom att skriva stadens eller verksamhetsställets namn i sökfältet "Verksamhetsställe eller område" (t.ex. huvudstadsregionen). Du kan välja en lämplig dag i kalendern. Dagen visas med grönt i kalendern om det finns lediga tider som uppfyller dina sökvillkor.

Hur avbokar jag en tid?
  • Du kan enkelt avboka din tid 24 timmar före mottagningsbesöket via tjänsten MinMehiläinen . Du kan avboka din tid via avbokningslänken i e-postbekräftelsen.
  • Du kan också avboka en tid genom att kontakta kundtjänsten genom att ringa 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller servicenumret 020 33 4400 (mån-sön 6-22).
  • Du kan boka tid till tandläkare på numret 010 273 8000 (öppet dygnet runt). Kundtjänstchatten kan  också hjälpa dig med detta.

Vi förbehåller oss rätten att fakturera de tjänster som har avbokats för sent eller inte alls.

 

Precisering av sökvillkoren

Precisera sökvillkoren under "Ytterligare sökvillkor"

Bekräftelse av tidsbokningen

Välj önskad mottagare och tid genom att trycka på knappen "Boka". Bekräfta tidsbokningen genom att trycka på knappen "Jag bekräftar min bokning". Du får en bekräftelse om bokad tid i din e-post. Om du vill kan du dessutom beställa en bekräftelse som sms till din mobil. Om du inte får någon bekräftelse eller kan du inte boka tid, ska du vid behov kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00.

Du kan också se uppgifterna om din tidsbokning på tjänsten MinMehiläinen på www.omamehilainen.fi eller ladda ned mobilapplikationen i din iPhone-telefon från App Store.

Varför fick jag inte bokningsbekräftelse per e-post?

När du bekräftar din bokning, kontrollera att du har matat in rätt e-postadress. Bekräftelsen skickas till den adress som du uppgav vid bokning. Om adressen är korrekt, kontrollera e-postens skräppostmapp och eventuella andra flikar (t.ex. erbjudanden). Om din bokningsbekräftelse har gått till skräpposten eller fel flik rekommenderar vi att du godkänner Mehiläinen som en pålitlig mottagare i din e-posttjänst.

Kan jag boka flera tider via nätbokningen? Hur?

Du kan boka högst tio tider. Du kan fortsätta att boka tider för dig själv med hjälp av knappen "Boka tid för samma patient" på första bokningens bekräftelsesida. Om du vill boka en ny tid exempelvis för en familjemedlem ska du välja alternativet "Boka tid för en annan patient".

Kan jag boka tid för en annan person?

Du kan boka tid för en annan person, exempelvis för ditt barn eller en annan familjemedlem. Kom ihåg att ange den persons namn och personbeteckning som du håller på att boka tid för.

Hur kan jag avboka en tid?
Vad betyder den orange knappen med texten "Var beredd att betala själv" vid tidsbokningar till företagshälsovården?

Din arbetsgivare har bestämt vilka tjänster som omfattas av ditt företagshälsovårdsavtal. Om den tjänst som du valt inte omfattas av ditt företagshälsovårdsavtal eller om systemet inte med säkerhet kan bestämma huruvida tjänsten i fråga omfattas av avtalet visas bokningsknappen i orange "Var beredd på att betala själv". Om den bokade tjänsten inte omfattas av företagshälsovårdsavtalet svarar företagshälsovårdskunden själv för eventuella kostnader. Vid behov kan du kontrollera detta med din arbetsgivare eller genom att ringa kundtjänsten för Mehiläinens företagshälsovård 010 414 0666.

Hur gör jag om jag vill ha service på något annat språk än finska?

Du kan välja mottagarens språkkunskaper i fältet "Ytterligare sökvillkor". Bokningsprogrammet visar därefter lediga tider utifrån ditt val av språkkunskaper.

Fungerar tjänsten även med mobil eller surfplatta?

Tjänsten anpassas till storleken på dataterminalens display så att den är bekväm att använda även med en smarttelefon eller en surfplatta. Tidsbokningen på nätet hittar man i webbläsaren på adressen https://ajanvaraus.mehilainen.fi eller via ingångssidan www.mehilainen.fi. Du kan även spara adressen bland favoriterna i din mobil eller surfplatta så att du hittar den ännu lättare. Ladda ned MinMehiläinen-mobilapplikationen i din iPhone-telefon från App Store och det blir lättare att boka tid hos bekanta experter hädanefter.

Kundernas bedömning och rekommendationer om läkaren

Vid läkarens bild visas den kundbedömning som läkaren fått, t.ex. 9.1/10. Kundbedömningen är medelvärdet för de vitsord som läkaren fått i rekommendationsindexenkäten (NPS). Medelvärdet jämförs med det bästa möjliga medelvärdet 10. Bedömningen visas om det har kommit in krävd minimimängd svar. Citaten är våra kunders rekommendationer om läkare.

Läs mer om NPS-enkäten

Influensavaccin
Vilket influensavaccin kan jag få vid Mehiläinen?

Hos Mehiläinen används under influensasäsongen 2020–2021 ett vaccin som heter Fluarix tetra. Fluarix tetra är ett fyrvalent influensavaccin, som ger skydd både mot virustyp A och virustyp B. Vaccinet passar för alla över 6 månader. Fluarix tetra ges som injektion.

För barn i åldern 2–17 år finns ett fyrvalent influensavaccin, Fluenz tetra, som nässpray. Virusstammarna hos de våda vaccinerna motsvarar WHO:s rekommendationer.

Läs mer: Influensavaccin

 

Vilka influensastammar skyddar vaccinet mot?

Hos Mehiläinen används ett fyrvalent influensavaccin som ger skydd mot både de båda A-virusstammarna och de båda B-virusstammarna.

När ska jag ta vaccinet för att hinna utveckla ett tillräckligt skydd?

Det lönar sig att låta vaccinera sig på hösten innan influensasäsongen börjar. Det tar cirka två veckor att utveckla ett antikroppsskydd och under den tiden är skyddet ännu inte fullständigt. Det går även att vaccinera sig då epidemin redan har börjat, men då är risken stor att den vaccinerade blir smittad innan ett fullständigt antikroppsskydd har hunnit bildas.

Hur länge varar skyddet jag får från vaccinet?

Influensavirusstammarna förändras från år till år, så du måste ta vaccinet mot säsongsinfluensa varje år.

För vem rekommenderar ni influensavaccinet?

Vi rekommenderar influensavaccinet särskilt för personer som hör till riskgrupper samt för personer vilkas närstående har förhöjd risk att insjukna i allvarlig influensa.

Riskgrupperna för influensa:

  • personer över 65 år
  • små barn
  • gravida personer
  • personer med bl.a. hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, lungsjukdomar, lever- och njursjukdomar oberoende av åldersgrupp
  • personer med nedsatt immunförsvar pga sjukdom eller behandling av sjukdom

 

Kan jag bli vaccinerad om jag är sjuk, t.ex. snuvig, eller om jag uppvisar andra influensasymtom?

Du kan inte vaccinera dig om du har feber eller infektionssjukdom med feber, du måste vänta tills du är frisk.

Kan någon sjukdom förhindra att jag får vaccinet?

Beakta följande sjukdomar innan du vaccinerar dig:

  • Astma hos barn: Om astman inte är i god behandlingsbalans eller om barnet har luftvägsinfektion och lider av väsande andning, måste vaccinationen senareläggas.
  • Feber: du kan inte ta vaccinet om du har feber eller infektion med feber. Vänta tills du är helt frisk innan du tar vaccinet.
  • Guillain-Barré-syndrom, GBS: Personer som nyligen insjuknat i Guillain-Barré-syndom (GBS) bör konsultera den vårdande läkaren för att besluta om influensavaccinering.

Nässprayvaccinet får inte ges till:

  • personer med kraftigt nedsatt immunförsvar pga sjukdom eller behandling av sjukdom
  • barn som får salicylatbehandling

Vaccinet får inte ges till personer som fått en svår, omedelbar allergisk reaktion (dvs. en anafylaktisk reaktion) av tidigare influensavaccin.

Kan jag ta influensavaccinet om jag är gravid?

Gravida personer kan låta vaccinera sig i vilket skede av graviditeten som helst. Nässprayvaccinet rekommenderas däremot inte för gravida personer.

Kan jag insjukna i influensa även om jag vaccinerat mig?

Ja, du kan insjukna i influensa även om du vaccinerat dig. Influensavaccinet ger inte ett fullständigt skydd för influensan och förhindrar inte heller asymptomatisk spridning. Trots det är vaccinet det bästa sättet att skydda sig mot influensan. Om du insjuknar i influensa trots att du vaccinerat dig, är sjukdomen ofta lindrigare och återhämtningen snabbare än hos en ovaccinerad person. Det lönar sig också att vaccinera sig om man vill skydda sig mot influensans följdsjukdomar, (t.ex. öroninflammation och bronkit hos barn, lunginflammation i alla åldersgrupper).

Vilka biverkningar kan influensavaccinet orsaka?

Influensavaccinet ger sällan biverkningar, endast ett fåtal personer lider av något symtom:

  • Nässprayvaccinet kan orsaka snuva och täppt näsa.
  • Injicerade vacciner kan orsaka rodnad och ömhet vid injektionsområdet.
  • Ibland kan vaccinerade personer få muskel- och ledvärk, huvudvärk eller feber. De här symtomen går om på ett par dagar. Du kan ta febermedicin och smärtstillande medicin för de här symtomen.

Allvarliga problem, såsom svår allergisk reaktion dvs. anafylaxi, förekommer ytterst sällan.

Efter att du fått influensavaccinet kan det förekomma lindriga influensaliknande symtom. Det hör till och går om av sig självt. Observera att de här kortvariga vaccineringssymtomen inte är grunder för att söka sig till coronavirustest. Om symtomen efter vaccinering varar längre än ett dygn och/eller den vaccinerade känner sig väldigt sjuk, febrig eller uppvisar symtom för luftvägsinfektion, ska hen kontakta hälso- och sjukvården omgående för att bedöma en möjlig samtidig coronavirusinfektion.

Kan jag ta influensavaccinet, om jag tidigare har haft covid-19-coronavirus?

Enligt den senaste informationen behöver du inte låta bli att ta vaccinationen eller vänta med den om du haft covid-19. Kom ihåg att du inte får vaccinera dig om du är sjuk.

Skyddar influensavaccinet från covid-19-infektion som orsakas av coronaviruset?

Influensavaccinet ger inte skydd för coronaviruset.

En person i min familj har exponerats för coronavirus. Kan jag ta influensavaccinet?

Om en familjemedlem exponerats för coronavirus, kan de andra familjemedlemmarna ta influensavaccinet om de är utan symton/är friska.

Hälsoavtalet
Mer information om Hälsoavtal, avtalsvillkoren.
  • Avtalet gäller tillsvidare.
  • Fakturering av månadsavgifter: de första 3 månaderna i förväg och därefter en gång i månaden i efterskott.
  • Poliklinikavgifter faktureras en gång i månaden i efterskott.
  • Du kan även beställa fakturan som e-faktura via din bank.
  • Du kan säga upp tjänsten fram till slutet av den aktuella faktureringsperioden. Informationen om uppsägningen ska vara Mehiläinen till handa före faktureringsperiodens sista dag.
  • Ett hälsoavtal kan inte ingås om personen får företagshälsovård hos Mehiläinen.
  • Läs avtalsvillkoren.
Hälsoavtalet gäller på följande läkarcentraler.
Ge ett hälsoavtal som gåva.

När du köper ett hälsoavtal som gåva betalar du alla månadsavgifter för tjänsten på en gång för den period som du har valt (3 månader, 6 månader eller 12 månader). Mottagaren av gåvan betalar poliklinikavgifterna (29,90 €/besök) för besök hos allmänläkare.

Så här säger du upp ditt avtal.

Avtalet löper ut vid utgången av den aktuella faktureringsperioden, om uppsägningen har anmälts till Mehiläinen Oy senast den sista dagen av den aktuella faktureringsperioden.

Uppsägningsanmälan kan göras per e-post på adressen terveyssopimus@mehilainen.fi eller med en blankett per post på adressen: Mehiläinens kundservicecenter/Hälsoavtalsteamet, Universitetsgatan 14a, vån. 4, 20100 Åbo.

Kan jag byta husläkare eller hälsocoach?

Du kan när som helst byta både husläkare och hälsocoach. Husläkare och hälsocoacher finns på de enheter som deltar i tjänsten. En förteckning över alla husläkare  och hälsocoacher  finns på vår webbplats. Du behöver inte meddela Mehiläinen att du byter expert. Du kan anlita alla allmänläkare och skötare på vilken som helst av Mehiläinens enheter inom ramen för hälsoavtalet.

Hur snabbt får jag en tid till husläkaren?

Antalet besökstider och lediga tider varierar mellan olika läkare, och varje läkare beslutar självständigt om dessa. Tidsbokningen på nätet  visar bokningsläget för respektive läkare. Du kan få en tid till de flesta av de husläkare som omfattas av hälsoavtalet mycket snabbt, till och med samma dag eller senast dagen därpå.

Vilken av Mehiläinens enheter kan jag besöka med hälsoavtalet?

I hälsoavtalet utses en huvudsaklig besöksenhet, till exempel den som ligger närmast ditt hem. Du kan välja husläkare och hälsocoach på den aktuella enheten. Vid till exempel akuta sjukdomsfall kan du dock besöka vilken som helst av Mehiläinens enheter i hela Finland. Läkarna och skötarna på Digikliniken  i appen MinMehiläinen   står också till förfogande dygnet runt överallt där det finns internetuppkoppling.

Kan jag först besöka en läkare och först därefter hälsocoachens mottagning?

Vi rekommenderar att du inleder användningen av tjänsten med ett introduktionsbesök och en hälsoundersökning hos hälsocoachen, men visst kan du även först besöka en allmänläkare och först därefter göra ett besök hos hälsocoachen.

Jag ska gå på vissa laboratorieundersökningar varje år. Kan de göras inom ramen för hälsoavtalet?

Undersökningar som är nödvändiga för att följa upp hälsotillståndet eller behandla sjukdomar ordineras alltid av en läkare eller skötare. Undersökningar ingår i månadspriset för hälsoavtalet om det konstateras att de är nödvändiga och en läkare eller skötare skriver en remiss till dem. Vii kan alltså inte i förväg lova att en viss undersökning säkert ingår i månadspriset. Om den expert som har vårdat dig tidigare har konstaterat att en viss undersökning bör göras regelbundet är det dock sannolikt att Mehiläinens expert kommer till samma slutsats.

Faktureras månadsavgifterna varje månad?

Månadsavgifterna faktureras på följande sätt: den fasta månadsavgiften för de tre första månaderna faktureras i förskott, varefter den fasta månadsavgiften faktureras månadsvis i efterhand. Poliklinikavgifter för besök hos allmänläkare faktureras månadsvis i efterhand. Den första fakturan skickas till dig i början av den månad som följer på månaden då avtalet inleddes och inkluderar månadsavgifterna för två hela månader samt de dagar i den första månaden som avtalet har varit giltigt. Fakturan inkluderar även poliklinikavgifterna för de besök hos allmänläkare som har gjorts fram till dess. Från och med den andra fakturan faktureras alltid tre hela månader i taget samt eventuella poliklinikavgifter.

Om priserna för hälsoavtalet förändras, får jag ett meddelande om det?

Förändringar i poliklinikavgifterna meddelas inte separat, eftersom vi följer den Mehiläinens prislista som för närvarande är i kraft. Om månadsavgifterna för hälsoavtalet förändras, meddelar vi kunden minst en månad i förväg och eventuella förändringar träder i kraft tidigast vid början av nästa faktureringsperiod. Om kunden inte accepterar en höjning av månadsavgiften, har hen rätt att säga upp avtalet enligt gällande uppsägningsvillkor.

Kan jag använda hälsoavtalet om jag bor utomlands och inte har rätt till ersättningar från FPA?

Du kan ingå ett hälsoavtal om du har en finländsk personbeteckning. Eftersom du med hälsoavtalet betalar ett fast pris för hälso- och sjukvårdstjänsterna kan du inte få ersättning från FPA för dem. Därför har FPA-ersättningar som går förlorade för att man bor utomlands ingen inverkan på de tjänster som används inom ramen för hälsoavtalet. Om du använder tjänster som inte ingår i hälsoavtalet och som du skulle kunna få ersättning för från FPA, till exempel specialistläkare, kommer du inte att få någon ersättning och betalar alltså tjänsten helt på egen hand.

Vaccinationer
Finns det ett specifikt vaccin tillgängligt på verksamhetsstället?

För de vanligaste vaccinationerna (influensa, hepatit A, hepatit A och B, stelkramp-difteri, fästing-, fästingburen encefalit, pneumokock- och TBE-vaccinationer) kan du boka tid direkt via Mehiläinens tidsbokning. Om du inte hittar en tid som passar dig kan du alltid kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (öppet dygnet runt) eller via chatten.

Vad är vacciner?

Vacciner är läkemedelspreparat som är ämnade för att förebygga smittosamma sjukdomar. Vaccin framkallar dessutom skydd mot följdsjukdomar. Ett vaccin innehåller sjukdomsalstrare eller delar av sjukdomsalstrare i sådana former som skapar ett antikroppsskydd mot sjukdomen i fråga. Ett vaccin kan ges t.ex. som injektion eller nässpray eller via munnen.

Läs mer: Vaccinationer

 

Är vacciner trygga?

Våra vacciner fyller noggranna säkerhetskrav. Innan ett vaccin kan få försäljningstillstånd, testas det på tiotusentals frivilliga personer. Alla biverkningar antecknas, och sambandet mellan vaccinet och symtomen granskas. Det finns alltid en risk att någon mycket sällsynt biverkning förblir oupptäckt även vid omfattande studier. Därför övervakas vaccinens säkerhet kontinuerligt.

Liksom alla läkemedel kan även vaccinationer ge biverkningar. I sällsynta fall kan de åstadkomma en allergisk reaktion. Man kan få kortvarig feber efter en vaccination, men det är ytterst sällsynt att vaccinationen orsakar bestående skador – däremot ger vaccinationer väldigt stor nytta. De lindriga besvär som kan uppkomma efter en vaccination är lättare att uthärda, när man minns att vaccin skyddar mot potentiellt livshotande sjukdomar.

Varför är det viktigt med vaccinationer?

Vaccin skyddar såväl den vaccinerade själv som personens närstående. Flockimmunitet är en term som avser att en tillräckligt stor andel av populationen har fått vaccinet och sjukdomen inte längre kan spridas från människa till människa. Också ovaccinerade personer har då en lägre risk att insjukna.

Alla behöver vaccineras mot stelkramp. Det är en livshotande sjukdom, som inte smittar från människa till människa. Stelkramp orsakas av en bakterie i jordmånen, Clostridium tetani. Om bakterien kommer in i sår eller hudsprickor kan den producera nervgift.

Varför behövs vaccinationer? De mer sällsynta sjukdomarna förekommer knappt längre i Finland.

Sjukdomar som smittar mellan människor, såsom mässling, är under kontroll i Finland tack vare flockimmunitet. Eftersom en tillräckligt stor andel av populationen är vaccinerad, sprids sjukdomen inte och även ovaccinerade personer är skyddade. Andelen vaccinerade som behövs för att åstadkomma flockimmunitet varierar: för difteri bör 70 procent av populationen vara vaccinerad, för mässling är den motsvarande siffran 95 procent. Om vi slutar vaccinera populationen, försvinner flockimmuniteten och sjukdomarna skulle sannolikt börja spridas igen.

Vilka vaccinationer ska en vuxen ha?

Alla vuxna ska ha skydd mot mässling, röda hund och påssjuka som erhållits genom MPR-vaccin eller genomgångna sjukdomar. De flesta har fått de två obligatoriska MPR-doserna som barn.

Vaccinationerna mot stelkramp, difteri och kikhosta som erhållits i barndomen och ungdomen förstärks vid 25 års ålder. Dessutom förstärks vaccinationerna mot stelkramp och difteri i 45 och 65 års ålder, och därefter med tio års mellanrum.

Influensavaccinet ingår i det nationella vaccinationsprogrammet för barn under 7 år, gravida kvinnor, personer över 65 år samt andra som hör till riskgruppen på grund av sjukdom eller behandling av sjukdom. Vaccinet är ändå till nytta för alla.

Personer som reser till eller kommer från riskländer rekommenderas förstärka sitt poliovaccin. Inom ramen för det nationella vaccinationsprogrammet ges vaccin mot hepatit A och B till personer som löper förhöjd risk att få smittan. Även om hepatitvaccin för resenärer inte ingår i det nationella programmet, är det bra att se till att man är skyddad speciellt om man reser till riskländer.

Om man aldrig har haft vattkoppor, är det bra att låta sig vaccineras mot vattkoppor. Vattkoppor är en sjukdom orsakar mycket besvär för en vuxen som insjuknar, och kan ofta kräva till och med sjukhusvård. Det lönar sig att ta TBE-vaccinet mot fästingburen encefalit, om man vistas i flera veckor på ett område där sjukdomen förekommer och om man rör sig mycket i naturen. Områdesvisa rekommendationer hittar du här.

Enligt lagen om smittosamma sjukdomar bör anställda inom social- och hälsovårdsbranschen samt studerande på praktik som arbetar med klienter och patienter som är utsatta för allvarliga följder av smittsamma sjukdomar ha följande:

  • skydd mot mässling och vattkoppor antingen via vaccination eller genomgången sjukdom
  • skydd mot influensa via vaccination
  • vaccinationsskydd mot kikhosta, om den anställda kontinuerligt sköter spädbarn

Därtill behöver anställda inom social- och hälsovården vaccineras mot hepatit B, om de kan komma i kontakt med blod i sitt arbete.

Var kan jag granska mina egna vaccinationer och kontrollera om de är i kraft?

Uppgifter om vaccinationerna finns på rådgivnings- eller vaccinationskortet. Om personen i fråga inte har ett personligt vaccinationskort, kan det vara svårt att ta reda på uppgifter om personens tidigare vaccinationer. Man kan begära uppgifter om sina vaccinationer till exempel på hälsovårdscentraler, inom skol- och studerandehälsovården eller andra ställen där man kan ha fått vaccinationer. Armén sparar också uppgifter om vaccinationer som getts under militärtjänstgöring. Nyare vaccinationsuppgifter lagras i tjänsten MinaKanta .

Tjänsten MinMehiläinen  visar de vaccinationer du fått hos Mehiläinen samt sådana vaccinationer som t.ex. arbetshälsovårdaren fört in i Mehiläinens patientdatasystem i efterhand.

Kan man överdosera på vaccin, om man redan blivit vaccinerad och tar samma vaccin en gång till?

Man kan inte överdosera på vaccin på samma sätt som med läkemedel. Om du är osäker på ditt vaccinationsskydd, lönar det sig att ta vaccinet för säkerhets skull.

Vad ska man göra om en vaccinationsserie som kräver flera vaccinationer inte har slutförts?

Man fortsätter med vaccinationerna där man slutade. En avbruten vaccinationsserie behöver inte börjas om, och man behöver inte ta några extradoser av vaccinet. Det går alltså att ta en försenad förstärkningsdos.

Vilka vaccinationer ska jag ha när jag reser utomlands?

De vaccinationer du behöver beror delvis på resmålet och resans längd. Landspecifika vaccinationsrekommendationer hittar du i Resenärens hälsoguide (på finska)  av Institutet för hälsa och välfärd THL.

Personer som reser utomlands bör ha samma vaccinationer som andra vuxna: stelkramp, difteri, mässling, påssjuka och röda hund.

De vanligaste vaccinationerna som ges utöver dessa är vaccinen mot hepatit A och B. Om resmålet är ett land där det förekommer polio, behöver du förstärka ditt poliovaccin. Vi rekommenderar också att du tar influensavaccinet, om du tillhör riskgruppen. Beroende på hur exotiskt resmålet är och hurudan resan är kan det även krävas vaccin mot gula febern, kolera, tyfoidfeber, vaccin mot japansk encefalit, vaccin mot meningokocker samt vaccin mot fästingburen encefalit.

Läs mer: Resenärens viktiga vaccinationer

 

Hur länge undersöks ett vaccin innan det tas i användning?

Utvecklingsarbetet fram tills ett försäljningstillstånd kan registreras är en lång process som tar i genomsnitt 10 år. I praktiken faller de flesta vaccinkandidaterna bort under utvecklingsarbetets gång. Vanligtvis utvecklas vaccinet i laboratorium i flera års tid, sedan testas det på frivilliga och till slut testas det på den egentliga målgruppen. Först sedan ansöker man om försäljningstillstånd för vaccinet. Vaccinets effekt och säkerhet övervakas ännu efter att försäljningstillståndet beviljas.

Coronavirusvaccinet har utvecklats på rekordtid och olika utvecklingsfaser har utförts parallellt för att spara tid. Europeiska läkemedelsmyndigheten EMA utvärderar kontinuerligt forskningsresultaten för vaccinkandidaterna allteftersom undersökningarna blir klara. Oftast gör EMA bedömningen först när alla undersökningar är klara. Inget avkall har dock gjorts från bedömningskriterierna som gäller för alla vacciner för att påskynda processen. Coronavirusvacciner bedöms med samma kvalitets-, säkerhets- och effektkriterier som andra läkemedelspreparat.

Vilka risker eller biverkningar kan vacciner medföra?

Allvarliga biverkningar förekommer mycket sällan. Vanliga biverkningar är smärta, svullnad och värmekänsla vid injektionsstället.

Omfattande studier visar att vaccinationer inte har något samband till uppkomsten av t.ex. autism, allergier eller diabetes typ 1. Att låta bli att vaccinera sig utgör en mycket större risk, eftersom man då löper risken att insjukna i allvarliga sjukdomar.

Försvagar vaccin mitt immunförsvar?

Vaccin försvagar inte immunförsvaret, utan tvärtom stärker det genom att förbereda kroppen för allvarliga sjukdomsalstrare. Studier pekar på att vaccinerade personer har färre infektioner överlag än personer som inte vaccinerat sig.

Hur kommer det sig att även den som är vaccinerad kan bli sjuk?

De flesta vacciner som ingår i det nuvarande vaccinationsprogrammet har en effekt på över 90 procent. Vissa personer utvecklar inte fullt skydd trots att de vaccinerat sig, och därför är det möjligt att bli sjuk trots vaccinationen. Men då är sjukdomen vanligtvis betydligt mildare.

När ska jag låta bli att vaccinera mig?

Det är mycket sällan som vaccin inte får ges eller vaccinationen måste senareläggas. Sådana omständigheter är t.ex.:

  • Infektionssjukdom med feber: Vaccination ges inte vid feber eller infektionssjukdom med feber. Vaccinationen senareläggs.
  • Kraftig överkänslighet: En mycket liten del av populationen är överkänslig för någon av vaccinets beståndsdelar. Konsultera då en läkare innan du vaccinerar dig.
  • Vissa sjukdomar: Även vissa sjukdomar, såsom störningar i immunsystemet, kan utgöra ett hinder för vaccination.
Måste jag vänta en viss tid efter genomgången sjukdom innan jag vaccinerar mig?

Nej, det behövs inte. Men om du lider av akut infektionssjukdom eller har feber ska du inte vaccinera dig.

Kan jag vaccinera mig om jag är gravid?

En gravid kvinna kan vaccineras och ibland är det rentav nödvändigt. Till exempel influensavaccinet rekommenderas under graviditeten eftersom gravida kvinnor hör till riskgruppen för influensa. Av försiktighetsskäl ska vaccin som innehåller levande försvagade sjukdomsalstrare i allmänhet inte ges under graviditeten även om de inte har konstaterats orsakat fara för graviditeten eller fostret.

Kan jag motionera normalt efter att jag blivit vaccinerad?

Ja, om du mår bra. Vaccinationen kan ge upphov till trötthet, feber, sjukdomskänsla eller lokala symtom på injektionsstället, såsom värmekänsla. Efter en vaccination som ges i en muskel bör man överväga om man ska ägna sig åt motion som anstränger samma muskel där vaccinet injicerades. Om man anstränger muskeln kan de lokala symtomen på injektionsstället öka.

Varför behövs det ett nytt influensavaccin varje år?

Skyddet från influensavaccinet varar i ungefär ett år, så det lönar sig att vaccinera sig varje höst. Hos gamla personer kan skyddet till och med försvinna snabbare än så. Influensaviruset förändrar sina ytstrukturer för att undvika kroppens försvarsmekanismer. Därför är vaccinen olika varje år. För att vaccinet ska skydda mot influensa används vid framställningen just de virusstammar som förväntas orsaka en epidemi under följande säsong.

Läs mer: Vanliga frågor om influensavaccin

 

Borde jag vaccinera mig mot fästingburen encefalit?

Vaccinet mot fästingburen encefalit (TBE) är viktigt speciellt för personer som vistas flera veckor eller månader på områden där sjukdomen förekommer samt rör sig mycket i naturen. Vaccinet ger skydd mot fästingburen encefalit, inte borrelios, och förhindrar inte heller att fästingen biter sig fast i huden.

Berättigade till vaccin inom ramen för det nationella vaccinationsprogrammet är personer från 3 år och uppåt som har hemkommun i Finland och som bor stadigvarande eller i fritidsbostad i vissa områden, t.ex. Åland. Hela listan på områden hittar du på adressen THL.fi.

Coronavirustestning
Hur får jag en remiss till ett coronavirustest?

För att få låta testa dig för coronaviruset behöver du en remiss. På Digikliniken i MinMehiläinen gör läkaren en bedömning av dina symtom och skriver vid behov ut en remiss till coronavirusprovtagning. Du kan även få en remiss på distansmottagningen eller av din företagshälsovårdare.

Gör så här, då du kommer till coronavirustestet

Hur kan jag sköta ärenden i Digikliniken för mitt minderåriga barn eller en familjemedlem?

Genom att göra en familjeanslutning i MinMehiläinen kan du sköta ärenden i Digikliniken för ditt minderåriga barn eller en familjemedlem och se personens testresultat. Kom ihåg att välja noga vems ärenden du sköter, då du sköter ärenden för någon annan i Digikliniken.

Så här gör du en familjeanslutning

 

Ersätter försäkringen coronavirustestet?

För det mesta ersätter din eller ditt barns vårdkostnadsförsäkring kostnaderna för ett coronavirustest, om testet utgör en del av behandlingen av en sjukdom och det görs med läkarremiss. Kontrollera på förhand i dina försäkringsvillkor eller av ditt försäkringsbolag vilka tjänster din försäkring ersätter.

Läs mer om försäkringsärenden (på finska)

 

Hur ska jag göra då jag kommer till ett coronavirustest?

När du har fått en remiss till ett coronavirustest ska du ta reda på var närmaste testplats för drive in-test eller laboratoriet för kliniken för luftvägsinfektioner ligger, ta dig dit och låta testa dig. Observera att du alltid behöver en remiss för att få komma till provtagning. Gör dig förtrogen med testplatsens anvisningar innan du kommer till platsen. Du får närmare anvisningar på testplatsen.

Se närmaste drive-in-station för coronavirustest

Hur ska jag göra om jag har fått en remiss till coronavirustest hos Mehiläinen av kommunen/staden?

Om du har fått en remiss till coronavirustest hos oss av kommunen/staden, observera att de flesta av våra drive-in-teststationer fungerar utan tidsbokning. Kom till testet vid den tidpunkt som du har meddelats i samband med att du fick remissen. Även om provtagningen görs på Mehiläinens provtagningsstation, analyseras provet i kommunens/stadens laboratorium enligt deras tidtabeller.

När och var ser jag testresultatet?

Du ser testresultatet i MinMehiläinen inom 1–2 dygn. Vänta i tre dygn på att testresultatet blir färdigt. Vi analyserar prover varje dag dygnet runt, resultatet kan därför komma även mitt i natten. För att du ska kunna se testresultatet för ett minderårigt barn, krävs att du har gjort en familjeanslutning i MinMehiläinen. Resultatet av en provtagning som gjorts på en Express-teststation är vanligtvis klart inom sex timmar. Även antigentest är i medeltal färdiga inom 30 minuter.

Observera att provet analyseras i kommunens/stadens laboratorium enligt deras tidtabeller, om du kommer till Mehiläinens provtagningsstation med en remiss från kommunen/staden. Om testresultatet är positivt, meddelas resultatet även per telefon. Observera att resultat av prov som analyserats någon annanstans än hos Mehiläinen inte syns i MinMehiläinen-tjänsten utan på Mina Kanta-sidorna.

Hur får jag ett intyg över ett negativt testresultat?

Om du behöver ett intyg över att du har testat negativt för coronaviruset, till exempel inför en resa eller av någon annan anledning, måste du begära att få ett intyg. Du kan hämta intyget på Mehiläinens läkarcentral.

Läs mera detaljerade anvisningar

 

Jag är företagshälsovårdskund hos Mehiläinen – får jag låta testa mig för coronaviruset?

Om provtagning för coronavirus ingår i ditt avtal om företagshälsovård, får du som företagshälsovårdskund en remiss till ett coronavirustest via Digikliniken eller på läkarens/företagshälsovårdarens distansmottagning. Följ anvisningarna efter att du har fått remissen.

Vad är skillnaden mellan PCR-test och antigentest?

Ett PCR-test (Polymerase Chain Reaction) kan tas när som helst, oavsett om testpersonen har symtom eller inte. Testet kan också tas i varje skede av sjukdomen. PCR-testet är känsligare att detektera coronaviruset. Testresultatet blir färdigt inom 1–2 dygn i medeltal.

Antigentestet är en lämplig undersökningsmetod när symtomen har varat mindre än fem dygn. Antigentestet är inte lika känsligt som PCR, men det är snabbare än PCR-testet, eftersom resultatet kommer inom ungefär 30 minuter. Antigentestet passar alltså väl för situationer när man behöver testresultatet snabbt och symtomen just har börjat.

När du får en remiss från en hälso- och sjukvårdsarbetare till ett test, avgör han eller hon vilket test som är lämpligare. Du behöver alltså inte kunna be om ett visst coronavirustest. Båda testen tas på samma sätt, från nässvalget med en böjbar bomullspinne.

Otsikko kohdesivulla
empty